Hortipoint ’Follow The Money schetst ongenuanceerd beeld’

    ’Follow The Money schetst ongenuanceerd beeld’

    0

    Het afgelopen weekend verschenen artikel van onderzoekscollectief Follow The Money (FTM) over eenmalig plastic plantentrays waaraan Royal FloraHolland (RFH) miljoenen euro’s zou verdienen, is ongenuanceerd en vertelt niet het hele verhaal. Dat laat de bloemenveiling bij monde van woordvoerder Michel van Schie in een reactie weten. „Wij verdienen inderdaad geld aan onze emballage, maar daar staan ook kosten tegenover, iets wat FTM verzuimt te melden.”

    FTM stelt dat de veiling jaarlijks ruim €52 miljoen aan emballage verdient. „Gesuggereerd wordt dat het daarbij om al het eenmalige fust zou gaan. Dat klopt niet. Aan de eenmalig te gebruiken plantentrays, verdienen we jaarlijks zo’n €2 miljoen. Belangrijker om te weten is dat tegenover de baten van de emballage ook veel kosten staan. Denk aan de investeringen die we in fust zoals bloemenemmers doen, de schoonmaak van emmers, maar denk ook aan de aanschaf van de meermalig te gebruiken plantentrays en van het draaiend houden van het bijbehorende statiegeldsysteem”, aldus Van Schie.

    Een voorbeeld van meermalig te gebruiken plastic potplantentrays.

    Daarnaast schrijft FTM dat RFH jaarlijks 180 miljoen eenmalige plantentrays gebruikt, maar ook dat klopt niet volgens Van Schie. „In 2017 bedroeg het aantal eenmalige plantentrays dat voor de klok kwam 39 miljoen. Daarnaast zijn er 60 miljoen gebruikt bij directe verkoop. Bij elkaar opgeteld zijn dat 99 miljoen stuks, wat met inbegrip is van 20 miljoen kartonnen dozen. Feitelijk zijn er dus 79 miljoen eenmalige trays gebruik.”

    Kwekers en kopers kiezen fust
    RFH vindt het onterecht dat zij in het artikel van FTM volledig verantwoordelijk wordt gehouden voor de traag lopende verduurzaming van het fust. „Het zijn de kwekers en kopers die de keuze maken of zij eenmalig of meermalig in te zetten fust gebruiken. Aan fust voor producten die via de klok verkocht worden, stellen wij eisen. De afmetingen en de sterkte van het fust spelen een grote rol omdat de trays vaak worden overgeladen. Bij directe verkoop kiezen kweker en koper in overleg welke trays zij gebruiken. Daar zijn zij volledig vrij in.” Daarmee wil RFH volgens Van Schie zijn verantwoordelijkheid voor de verduurzaming van de keten niet ontlopen. „Je kunt echter niet stellen dat alléén wij bepalend zijn, het is een zaak van de hele keten

    Retoursysteem barrière voor handel
    Een andere reden waarom de veiling nog steeds veel eenmalige plantentrays gebruikt, is bij de exporteurs te vinden, stelt Van Schie. „Eenmalige plantentrays zijn voor de handel nog altijd de norm. Het retoursysteem voor plantenfust op basis van statiegeld vormt voor handelaren echter een barrière.” De vraag wat er dan wél moet gebeuren, heeft volgens Van Schie de aandacht van de veiling. „Een oplossing moeten we in samenwerking met kwekers en kopers zien te vinden. Onze ambitie is om het percentage meermalig te verhogen, maar dat is geen eenvoudig op te lossen kwestie.”

    Quincy von Bannisseht
    Quincy von Bannisseht is redacteur van het Vakblad voor de Bloemisterij. Voor onderwerpen op het gebied van onder meer handelspolitiek, economie, agribusiness, logistiek en marktontwikkelingen draait hij zijn hand niet om.

    Reageer op dit artikel

    Laat als eerste een reactie achter.

    avatar