Kalanchoetelers stemmen unaniem voor promotieplan

    Tijdens de landelijke productbijeenkomst Kalanchoë op 10 oktober stemden de ruim twintig aanwezige telers unaniem voor het promotieplan 2019 – 2021. Marketingbureau Sense marketing & more mag net als voorgaande zes jaar de activiteiten leiden.

    Het plan 2019-2021 is een vervolg van de huidige Kalanchoë-promotie. „Voorgaande zes jaar lag de focus op activatie van handelaren en detaillisten in Duitsland, Frankrijk, Engeland en Nederland. Die groep blijven we inspireren met Kalanchoë, maar er zal nog maar 25% van het budget aan worden besteed. We zetten de komende drie jaar de consument centraal. Daarnaast haken we aan bij het groeiplatform Interieur van Bloemenbureau Holland. En we gaan samenwerken met andere productgroepen op thema’s als gemak, horeca, buitengebruik et cetera”, aldus Paul Ras van Marketingbureau Sense marketing & more. „Het feit dat wij de voorgaande zes jaar de marketing voor Kalanchoë verzorgden is een voordeel. Maar we kregen de opdracht voor een nieuwe periode van drie jaar pas nadat we de telers en veredelaars in een pitch overtuigden met ons nieuwe promotieplan.”

    Budget

    Het beschikbare budget is €150.000 per jaar. Dat geld wordt voornamelijk bijeengebracht met een verplichte heffing van 0,2% voor alle Royal FloraHolland aanvoerders van Kalanchoë. De vijf veredelaars dragen samen €5.500 bij. De heffing is conform de productspecifieke promotieregeling die in 2012 door veilingleden is goedgekeurd. De ‘score’ op 10 oktober, 100% voor, is ruim boven het minimum aantal van 67% dat nodig is voor goedkeuring. De aanwezige kwekers vertegenwoordigden 88% van de totale omzet van de Kalanchoë. Jaarlijks verhandelt Royal FloraHolland 94 miljoen stuks van deze potplant en dat is 60% van de Europese productie.

    Blije gezicht bij de uitslag van de stemming. Van links naar rechts; Leo de Vries (promotie commissie Kalanchoë), Anne-Jan Steenbeek (projectleider product specifieke promotie Kalanchoë Royal FloraHolland), Paul Ras (Sense marketing & more) en Rene van Dop (voorzitter FPC Kalanchoë).

    Verkoopactivatie

    De promotieactiviteiten focussen zich in de perioden 2019-2021 vooral op activiteiten en verkoopactivatie in Duitsland, Frankrijk, Engeland en Nederland, waarbij Frankrijk een iets hogere status heeft dan voorgaande jaren. De definitieve aanpak is nog niet helemaal bekend. We zeker is dat events, het maken van eigen content en online-activiteiten nog meer ingezet zullen worden naast de klassieke promotievormen. De aandacht voor het concept Kalanchoe Garden, dat drie jaar geleden is opgezet, wordt groter, eventueel in samenwerking met andere gewasgroepen die zowel in de huiskamer als op terras, balkon of in de tuin prima gedijen.

    Duurzaamheid

    Tijdens de productbijeenkomst werd duidelijk dat Kalanchoë al behoorlijk goed scoort op het thema duurzaamheid. Dat gaat nadrukkelijk gecommuniceerd worden. Met nieuwe trays en verpakkingen zien de telers nog kansen om stappen te maken op het thema duurzaamheid.

    Royal FloraHolland gaf de telers mee dat het Quality blok Kalanchoë nog voldoende kansen biedt voor promotie en profilering.

    guest
    0 Reacties
    Inline feedbacks
    Bekijk alle reacties