Nederlandse tuincentra blijven open

    Nederlandse winkels, waaronder tuincentra, bouwmarkten en bloemenspeciaalzaken blijven open. Dat bleek maandagavond 23 maart tijdens een persconferentie van het kabinet over de coronacrisis.

    De tuinbranche hield maandagavond haar adem in. Het kabinet kwam met strengere maatregelen in strijd tegen het coronavirus maar ontzag winkeliers; alle winkels blijven in Nederland open. Dat betekent dat consumenten ook de komende tijd terecht kunnen in tuincentra, bouwmarkten en bloemenspeciaalzaken.

    Peter Paul Kleinbussink, directeur Intratuin laat na afloop de persconferentie weten. „We zijn opgelucht dat tuincentra open mogen blijven. Niet alleen voor onszelf, maar ook voor de kwekers die aan ons leveren. Zo blijft er voor hen tenminste nog íets over.”

    En verder zegt hij: „Alle maatregelen die vandaag zijn afgekondigd hebben we vorige week al in onze Intratuin-vestigingen doorgevoerd. Vooral ingangscontrole en reguleren van die klantenstroom werkt goed. Door met tellers te werken laat je niet meer mensen toe dan verantwoord en aan de deur voorkom je ook dat hele groepen naar binnen gaan. Veiligheid van klanten en medewerkers is erg belangrijk voor ons. We hebben dit weekend dan ook geen ’bouwmarkt taferelen’ gezien bij onze winkels.”

    Funshoppen wordt runshoppen

    Frank van der Heide, directeur Tuinbranche Nederland zegt: „Ik ben heel blij dat Nederlandse tuincentra open mogen blijven. Niet alleen voor de tuincentra zelf, maar ook voor Nederland als geheel. Als alle winkels dicht gaan wordt het wel heel eng. Nu hou je mensen nog in beweging.”

    Hij ziet wel dat tuincentrumeigenaren worstelen met de situatie. „Het kost tuincentra extra energie om hun personeelsbezetting op orde te hebben, medewerkers veilig te laten werken én consumenten veilig te laten winkelen.”

    Omzet blijft nu achter

    Over de huidige verkopen zegt hij: „Tot ergens vorige week bleef de omzet nog redelijk op peil, maar afgelopen weekend was het rustiger dan anders. Mensen zijn duidelijk minder in beweging en als ze komen blijven ze minder lang. De horeca en ballenbak zijn dicht en daarmee is veel beleving in de winkels verdwenen. Funshoppen is helaas meer runshoppen geworden en omdat strengere regels zijn afgekondigd wordt dat de komende tijd alleen maar erger.”

    „Positief is wel dat tuincentra op zoek zijn naar andere verdienmodellen. Online zijn ze actiever en via social media wordt meer klantcontact gezocht”, aldus Van der Heide.

    Winkels mogen overigens wel op eigen initiatief anders besluiten. Eerder deze week sloot Ikea bijvoorbeeld de deuren van al haar Nederlandse vestigingen.

    Nederlandse tuincentra blijven open.
    guest
    0 Reacties
    Inline feedbacks
    Bekijk alle reacties