Rederijen verliezen 1 miljard dollar door coronavirus

    Verladersvereniging Evofenedex meldt dat de uitbraak van het coronoavirus heeft geleid tot 105 geannuleerde afvaarten vanuit Azië naar Europa en Noord-Amerika. Schadepost voor de rederijen: zo’n één miljard dollar. Container carriers zitten in zwaar weer door het coronavirus.

     

    In de periode van 20 januari tot 10 februari is de capaciteit in de containerlijnvaart met China teruggelopen met 20 tot 40 procent ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar blijkt uit een analyse van maritiem onderzoeksbureau Drewry. De verliezen zullen hoger oplopen, is de vrees.

    Drie scenario’s

    Drewry heeft drie scenario’s uitgewerkt voor de ontwikkeling van het virus en het effect op de containerlijnvaart.

    Scenario A (meest positief): een snelle inperking van het virus in China en de Chinese economie functioneert binnen twee maanden weer volledig. De verwachting is dat tarieven voor zeevracht zullen stijgen en dat met extra of grotere schepen geprobeerd zal worden om achterstanden weg te werken.
    Scenario B : verdere verspreiding van het virus buiten China, waardoor het consumentenvertrouwen omlaag gaat. Verregaande quarantaine maatregelen zouden voor ernstige verstoring van transport en distributie kunnen zorgen. Een dergelijk scenario zou de constante groei in het containervolume doen afnemen. Hierbij zouden rederijen capaciteit uit de markt trekken, minder afvaarten hebben en versneld schepen slopen. Tarieven en winstmarges van rederijen komen onder druk te staan.
    Scenario C (meest negatief): er komt een pandemie en een wederopleving van het coronavirus in China. Hierdoor zou de handel vrijwel stil komen te liggen, waardoor productie en consumptie onder druk komen te staan. Een dergelijk scenario zou leiden tot een wereldwijde recessie met een sterke afname in containervolume. Om faillissementen te voorkomen, zullen rederijen overgaan tot grote capaciteitsreducties en veelvuldig slopen van schepen.

    Scenario C is volgens Drewry het meest onwaarschijnlijk. Momenteel bevinden we ons in scenario B. Indien het virus de komende weken is in te dammen en de economie en logistiek in China snel hersteld, is scenario A nog mogelijk.

    Schade
    Evofenedex maakt zich niet alleen zorgen over het grote aantal geannuleerde afvaarten, maar ook over berichten dat schepen die de afgelopen dagen zijn afgevaren richting Europa een lage beladingsgraad hebben. Containers zijn op terminals blijven staan vanwege gebrekkige afhandeling of zijn niet tijdig afgeleverd. Deze schepen worden half maart tot half april in de Europese havens verwacht. „Pas dan is er een goede inschatting te maken van de schade voor ondernemers die voornamelijk afhankelijk zijn van goederen uit China”, aldus de ondernemersvereniging.

    guest
    0 Reacties
    Inline feedbacks
    Bekijk alle reacties