Hortipoint Tuinders minder actief op social media dan boeren

    Tuinders minder actief op social media dan boeren

    0

    Ruim de helft van alle Nederlandse tuinders is dagelijks actief op social media als Facebook, YouTube, LinkedIn, Twitter en Instagram. Daarmee loopt de tuinbouw wat achter op ondernemers in de akkerbouw, rundvee- en hokdier-sector. Maar als een tuinder op social media actief is, gebruikt hij die veel vaker om zijn product en/of sector te promoten dan zijn collega’s uit andere agrosectoren.

    In zijn totaliteit is bijna twee derde van de boeren en tuinders dagelijks bezig met social media. Dat blijkt uit recent onderzoek van marktonderzoeksbureau AgriDirect onder ruim achthonderd boeren en tuinders.

    Bijna de helft van alle Nederlandse agrariërs (48,6%) is actief op social media. In 2016 was dat nog ongeveer 44%. Facebook wordt door 78% gebruikt, een stijging van ruim 20% ten opzichte van 2016. Het platform van Mark Zuckerberg steekt daarmee met kop en schouders uit boven andere social media.

    Gebruik Instagram stijgt
    Ook het gebruik van YouTube is sterk gestegen van 27,3% in 2016 naar 44,3% in 2019. De opvallendste stijging is echter die van Instagram. Tegenwoordig maakt 13% van de boeren en tuinders gebruik van Instagram, in 2016 was dit slechts 2,5%.

    Vooral jongeren actief op social media
    Van alle agrariërs zegt slechts 2,6% zelden tot nooit actief te zijn op social media. Daarnaast blijkt dat relatief meer jongere agrariërs op social media te vinden zijn dan ouderen. Agrariërs tot 45 jaar bereiken het hoogste percentage met 62,5%. Van de groep agrariërs ouder dan 65 is 42,9% actief op social media.

    Privé, nieuws en marketing
    Social media worden vooral voor privédoeleinden gebruikt, geeft 67,4% van de boeren en tuinders aan. Daarnaast zet 64,3% social media in voor het lezen van agrarisch nieuws en volgt 21,4% nieuws over producten en machines. Opvallend is dat vooral tuinders social media als marketinginstrument inzetten en gebruiken om hun producten en/of hun sector onder de aandacht te brengen bij afnemers. De tuinbouw doet dat in opvallende mate meer dan andere agrosectoren.

    Quincy von Bannisseht
    Quincy von Bannisseht is redacteur van het Vakblad voor de Bloemisterij. Voor onderwerpen op het gebied van onder meer handelspolitiek, economie, agribusiness, logistiek en marktontwikkelingen draait hij zijn hand niet om.

    Reageer op dit artikel

    Laat als eerste een reactie achter.

    avatar