Hortipoint Wie wordt de Starbucks in de sierteelt

    Wie wordt de Starbucks in de sierteelt

    1

    Waarom lukt het Starbucks om een kop koffie voor €5 te verkopen? Hoe komt het dat wijnen en geurkaarsen voor €20 van de hand gaan, terwijl een boeket bloemen voor die prijs blijft liggen? Die vragen kwamen op tijdens het International Floriculture Forum in Vijfhuizen.

    In de discussie wierp Marco van Zijverden, topman van Dutch Flower Group op dat de consument geen hogere prijs voor bloemen en planten wil betalen, terwijl de economie in een hoogconjunctuur zit. De sierteeltsector in zijn geheel moet daar meer van gaan profiteren volgens Van Zijverden. Volgens hem moeten de partijen in de keten meer inspanningen verrichten om extra waarde toe te voegen aan de bloemen en planten.

    Parfum en mayonaise

    Loes van der Toolen, directeur van Pagter Innovations, haakte hierop in met de opmerking dat de sierteeltsector meer werk moet maken van het verleiden van de consument. De presentatie op de winkelvloer moet volgens haar flink verbeteren, want je hebt maar een paar seconden om iemand tot aankoop te verleiden. „Kijk naar parfum. Dat is niet te koop tussen de mayonaise in een winkel, maar behoudt overal zijn eigen, luxe uitstraling.”
    Directeur Dennis van der Lubbe van Bloemenbureau Holland (BBH) stelde dat de sierteeltsector inderdaad meer werk moet maken van het verleiden van consumenten. Hij ging net als Van Zijverden in op een eerdergenoemde vergelijking met de wijnindustrie. Mensen betalen grif €20 of meer voor een fles en dat bedrag is voor een boeket bloemen een hobbel, terwijl je van dat boeket langer kan genieten dan van een fles wijn. Dan komen aspecten als verleiding, gevoel en emotie om de hoek kijken. Met promotie en marketing kan je daar richting aan geven. De wijnindustrie stopt volgens Van der Lubbe 10% van hun omzet in promotie, de sierteeltsector 0,5%. „Als je iets wilt bereiken, dan moet je investeren”, aldus de BBH-directeur.

    Sneller inspelen op trends

    Ook Jonathan Ralling, commercieel directeur van Flamingo Horticulture, wees er tijdens het International Floriculture Forum in Vijfhuizen op dat bloemen en planten luxeproducten zijn waarvoor de consument in de verleiding moet worden gebracht. In het verbeteren van de consumentenbeleving liggen volgens hem zeker kansen. Hij zou ook graag zien dat nieuwe, verbeterde rassen sneller in grotere aantallen op de markt komen, zodat je beter kan voldoen aan trends in de markt. Sneller van 12 bossen bloemen die een testfase goed doorstaan naar 10 ha. aanbod, aldus Ralling.

    Hogere prijs
    Het lukt vaak niet om die verbeterde rassen voor een hogere prijs in de markt te zetten, is de ervaring van zowel handelaren als veredelaars in de zaal. Lukt dat met promotie wel en is het mogelijk om hetzelfde te doen als Starbucks, dus €5 vragen voor een bak koffie, terwijl zij feitelijk weinig toevoegen aan de basis ingrediënten water en koffiebonen? Het antwoord is nog ongewis en succesvolle sierteeltmerken zijn er wereldwijd niet veel. Conclusie op dinsdag 6 november in Vijfhuizen: De sierteeltsector is er vooralsnog vooral goed in om voordelen van nieuwe rassen op gebied van teelt, duurzaamheid en productie om te zetten in kostprijsverlaging. Volgens de aanwezigen een logisch gevolg van de huidige markt met vooral aanbod van weinig onderscheidende producten.

    Hans Neefjes
    Hans Neefjes is sinds december 1999 werkzaam als vakredacteur bij het Vakblad voor de Bloemisterij.

    Reageer op dit artikel

    1 Reactie op "Wie wordt de Starbucks in de sierteelt"

    avatar
    nieuwste oudste meest gestemd
    Frans inden
    Gast

    ik ben een bloemist in Vancouver, Canada.
    Elk jaar kom ik in Nederland en sta versteld hoe weinig er gebeurd in de Nederlandse bloemisterij.
    De boeketten en uitstalling ( uitstraling) is en blijft hetzelfde.
    Bovendien wordt er veel geklaagd.
    Er schijnt altijd een excuus te zijn waarom de verkoop minder is.
    Grote uitzondering is topbloemen.
    Frans Inden.