‘Automatische incasso is niet overal vanzelfsprekend’

    Een van de belangrijke wapens van RFH om internationale groei te realiseren is – naast Floriday – het ontwikkelen van nieuwe financiële diensten. Dit laatste blijkt echter lastig. In het buitenland vinden mensen het niet gewoon dat er geld van hun rekening wordt getrokken, merkt CFO David van Mechelen.

    Om internationale groei te bewerkstelligen zet RFH in op het verder professionaliseren van haar financiële diensten en breidt deze uit. De veiling doet nu zo’n 100.000 transacties per dag. RFH factureert en incasseert. Dat wil ze met internationale blik doen en investeert daar fors in, vertelde David van Mechelen afgelopen week in een toelichting op het jaarverslag van Royal FloraHolland. Dit deed hij samen met CEO Steven van Schilfgaarde.

    Een van de belangrijkste dienstverleningen van de veiling is dat ze kwekers garandeert dat ze betaald krijgen. Dat werkt goed door de automatische incasso bij klanten. Dit wil RFH nu internationaal optuigen vertelde Van Mechelen.

    Volgens de CFO ligt er nogal wat ‘red tape’ bij de kweker en koper. Zij moeten in ieder geval een bankrekening in de eurozone openen. En dan moeten ze ook nog akkoord gaan met automatische incasso. Dit laatste is niet overal zo vanzelfsprekend als in Nederland, legde Van Mechelen uit. „In Duitsland en Frankrijk vinden mensen het bijvoorbeeld niet normaal als iemand geld hun rekening trekt. We willen land voor land kijken wat technisch, administratief en fiscaal kan. De kunst is om binnen de betalingsgarantie te blijven, zoals we die nu kennen.”

    RFH denkt echter ook aan een andere richting. Dit houdt in dat ze een product aanbiedt waarbij betaling niet gegarandeerd is en het risico bij de kweker ligt. Van Mechelen: „We gaan actief onderzoeken of daar vraag naar is.”

    Lees hier meer over de presentatie van het jaarverslag door Steven van Schilfgaarde en Van Mechelen.

     

     

     

    guest
    0 Reacties
    Inline feedbacks
    Bekijk alle reacties