In België blijft de verkoop van bloemen en planten dalen

    Belgische consumenten gaven in 2016 minder geld uit aan bloemen en planten dan in 2015. Ook neemt het aantal Belgen dat bloemen en planten koopt af. Dat blijkt uit gegevens van GfK Belgium die in opdracht van VLAM werden verzameld.

    De bestedingen aan bloemen en planten daalden in België in 2016 met 5,5%. De oorzaken hiervan liggen in het zwakke consumentenvertrouwen en het dalend aantal winkelbezoeken waardoor het aantal impulsinkopen afneemt. Ook was het voorjaar van 2016 relatief koud wat zorgde voor een matige start van het tuinplantenseizoen.

    Het aantal kopers blijft in België ook afnemen. Tien jaar geleden kochten nog 66 op 100 Belgen sierteeltproducten. In 2016 is dit aantal gedaald naar 43 op 100. Het aantal kopers in de categorie ’Bomen en tuinplanten’ is daarentegen de laatste 10 jaar stabiel gebleven. De daling komt vooral door de daling van het aantal kopers van bloemen en kamerplanten.

    Jongeren kopen meer boomkwekerijproducten

    De bestedingen in bloemen en planten stijgen met het stijgen van de leeftijd.  Kopers van 50-plus zorgen voor 72% van de omzet, vooral 65-plussers zijn trouwe kopers. Jongeren zijn als klant ondervertegenwoordigd. De laatste twee jaar is een lichte verbetering te zien bij Belgen onder de 25 jaar. Tien jaar geleden kochten zij hoofdzakelijk snijbloemen, nu ook vaker boomkwekerijproducten en kamerplanten.

    De meeste bloemen en planten worden in België verkocht via de bloemenspeciaalzaken. Zij hebben een aandeel van 37% en na een eerdere daling is dit aandeel in 2016 weer iets gegroeid. Tuincentra winnen op lange termijn terrein, maar hun aandeel daalde juist weer iets in 2016 en kwam uit op 26%. Supermarkten (14%), openbare markt (7%), bouwmarkten (3%) en rechtstreeks verkoop vanaf de kwekerij (6%) namen in 2016 de rest van de verkoop voor hun rekening.

     

    Bron: Sierteelt en Groenvoorziening.

    guest
    0 Reacties
    Inline feedbacks
    Bekijk alle reacties