‘Consument moet meer op kwaliteit selecteren’

    Consumenten moeten niet alleen naar prijs, maar ook naar kwaliteit kijken bij het selecteren van een dienstverlener. Dat staat in een rapport van de Wetenschappelijke Raad voor het Regeringsbeleid.

    Te veel flexibilisering in de arbeidsmarkt kan leiden tot psychologische onzekerheid en levenslooponzekerheid, waar vooral jongeren de dupe van worden. Ook heeft het nadelige gevolgen voor het verdienvermogen van de Nederlandse economie, wanneer daardoor minder scholing en innovatie plaatsvinden.

    Werkspot

    In het rapport wordt als voorbeeld gegeven de diverse platforms zoals Werkspot waar werkenden zich aanbieden voor allerhande klussen zoals tuinaanleg en -onderhoud. Consumenten zouden deze werkenden „niet het vel over de oren” moeten halen.

    Ook zouden consumenten bij het selecteren van een dienstverlener meer moeten kijken naar kwaliteit in plaats van alleen naar de prijs, staat in het rapport.

    Koploper

    Nederland is in Europa koploper op gebied van zzp-schap en tijdelijke contracten. Het aantal mensen met een tijdelijk contract of werkzaam als zzp-er is inmiddels bijna een derde van het aantal werkenden.

    Flexibilisering is steeds wijder verspreid en structureler van aard. Ook is in toenemende mate sprake van hybridisering van arbeid: er ontstaan nieuwe combinaties en mengvormen van ondernemen, werken en consumeren.

    Lees ook het artikel ‘Neem niet de goedkoopste tuinman, maar de beste’ van de NOS.