Frankrijk nu tweede afzetland export bloemen en planten

    Frankrijk lijkt Engeland dit jaar op te volgen als tweede exportbestemming voor bloemen en planten uit Nederland door een groei van 7% tot en met februari. De totale exportmarkt ligt op € 1 miljard, 9% hoger dan vorig jaar.

    Dit blijkt uit de statistieken van Floridata. Nooit eerder werd de grens van €1 miljard zo snel overschreden. Door de opkomst van bloemen- en plantenverkoop via retailkanalen en internet is de Franse markt flink in beweging.

    Bloemen dragen in de exportomzet met een stijging van 11% tot € 702 miljoen beter bij dan planten, die klommen met 4% tot € 319 miljoen. De Franse markt lijkt flink in beweging. Tot en met februari brengt de afgeronde toename van 7% de exportomzet op € 129 miljoen, fractioneel meer dan die op Engeland. Die markt kromp tot en met februari met 12%.

    Net als de algemene trend groeit voor exporteurs de Franse bloemenmarkt (+9%) sneller dan die van de planten (+2%). ”De groei bij de bloemen komt vooral door de hogere inkoop”, is de verklaring van lijnrijder Wim Aanhane. Niels Kruger van Van der Plas France, een 100% dochter van de Floral Trade Group, signaleert hetzelfde. ”Voor bloemisten was januari een moeilijke maand en in februari trok het gelukkig weer aan”, bevestigt hij een andere waarneming van Aanhane. 

    Retail en internet

    Groothandelaren schrijven een belangrijk deel van de groei van de exportomzet toe aan grootschalige retailers. Een woordvoerder van supermarktleverancier Qualiflor, dochter van de Dutch Flower Group, herkent dat niet. Binnen haar huidige klantenbestand wordt een autonome groei in de export naar Frankrijk gerealiseerd.

    Van der Plas France zette fors in op verkoop via internet en Franse bloemisten reageren daar volgens Kruger verrassend positief op. ”Het gaat sneller dan we hadden verwacht”. Ook Aanhane heeft de eerste stappen met webshopverkoop gezet. 

    Exporteurs signaleren verder meer bloemen- en plantenafzet via KOA (Kopen Op Afstand), waarbij Franse bloemenhandelaren zelf meebieden op de veilingklok. Met de financiële en logistieke afhandeling daarvan verandert de rol van de exporteurs.

    Servaas van der Ven van Royal FloraHolland meldt, dat in de afgelopen drie maanden het aantal KOA-klanten met 10% steeg tot meer dan 3.000. ”Wij kunnen niet vaststellen, of het Franse aandeel daarin groter is. Snel gaat het wel”, is zijn analyse.

    Verkiezingen

    Naast verschuivingen in afzetkanalen en verkoopmethoden neemt de dynamiek in de Franse bloemen- en plantenhandel volgens Paul van den Oever van Kariflex toe door meer concurrentie en directe lijnen vanuit andere landen.

    De aanstaande presidentsverkiezingen in Frankrijk op 23 april en 7 mei werpen nog geen schaduw vooruit, maar hebben ongeacht de uitslag mogelijk een groot effect. ”Dat bleek in het verleden”, weet VGB. ”De klanten hebben het erover. Verkiezingen brengen vaak onrust en daarmee kunnen ze het vertrouwen onder consumenten schaden. Dat vertaalt zich dan in lagere bestedingen”, is de ervaring van Aanhane.