Digitale markt: ‘Het gaat niet om producten, maar om de klant’

    Het gaat niet meer alleen het produceren. We moeten gaan begrijpen hoe de consument voelt, denkt en doet. Dit was de boodschap van verschillende sprekers op het symposium van Greenport Arnhem-Nijmegen, dat op 2 december bij Plantion gehouden werd.

    Het thema van de middag was ‘Bent u klaar voor de digitale markt?’. Frank Teuber van Bloemenbureau Holland trapte de middag af en vertelde over de strategie van de promotieorganisatie. Zo’n 63% van de communicatie zal in 2025 digitaal zijn en daar moet Bloemenbureau Holland in mee. Zij doen onderzoek naar de consument en wat zij willen, denken en doen en verspreiden steeds meer content via de digitale kanalen. Teuber: „De ontwikkelingen gaan razendsnel, maar aan de andere kant hebben consumenten ook echt behoefte aan authenticiteit en échte verhalen.”

    De volgende spreker was Eric Egberts van Bloomy Pro. Via zijn software kunnen klanten zelf in 3d bloemen schikken, inclusief verpakking. Hij heeft 1500 bloemen gefotografeerd en gedigitaliseerd. Egberts wil het volledige aanbod, ook de kleinschalige teelten, beschikbaar stellen aan de consument. „Eigenlijk willen wij de Spotify van de bloemensector worden. Een platform waarop alles beschikbaar is en er geen filter tussen zit.” De afgelopen jaren zijn er verschillende functionaliteiten aan het systeem toegevoegd. Zo is het nu ook mogelijk een bloemenschap in 3d te visualiseren, dat vooral b-to-b gebruikt wordt.

    Econoom Cor Molenaar sloot de middag af. Ook hij gaf aan dat het om de consument draait. De toekomst draait om het luisteren en kijken naar de consument. Het geld wordt vandaag de dag steeds meer verdiend met diensten. Als voorbeeld noemde hij Ryan Air. Een ticket kost vandaag de dag niet zoveel meer, maar de diensten die je erbij boekt vervolgens weer wel.

    Molenaar voorspelt dat er nieuwe verdienmodellen ontstaan. Digitale platformen zullen producenten en consumenten meer met elkaar gaan verbinden. „Nu is er veel informatie aanwezig bij de retailers en niet zozeer bij de producent, maar dat gaat dus veranderen. Straks heb je als producent meer zicht op wat er besteld wordt, dus je weet veel beter wat er gebeurt. De persoon die er tussen zit –de Ubers en de Airbnb’s van deze wereld- verdienen het grote geld.”

    Eric Egberts van Bloomy Pro wil ook het kleinschalige aanbod toegankelijk maken voor consumenten.
    guest
    0 Reacties
    Inline feedbacks
    Bekijk alle reacties