‘Hovenier’ licht klanten voor duizenden euro’s op

    Een hoveniersbedrijf uit Woerden heeft via klussensite Werkspot klanten voor duizenden euro’s opgelicht. De klanten betaalden een bedrag aan voor materialen, maar het werk werd vervolgens nooit uitgevoerd. TV-programma Opgelicht bracht de zaak aan het licht in haar uitzending van 15 december.

    Het bedrijf, HS Combinatie uit Woerden, reageerde op consumenten die via klussensite Werkspot een oproep plaatsten. Veel mensen besloten in het voorjaar om de tuin op te laten knappen vanwege de lockdown. De oplichter speelde handig in op de coronacrisis, schrijft het programma op haar site:

    „Eigenaar Michael Huisman kan vanwege de corona-maatregelen niet bij de mensen thuis langs komen, maar aan de hand van foto’s en wensen komt hij met een scherpe prijs. De vakman komt alleraardigst over. Hij denkt mee met de ideeën die zijn potentiële klanten hebben. De tegels en andere materialen kan hij goedkoop inkopen, waardoor hij een scherpe prijs kan bieden.”

    Aanbetaling materiaalkosten

    Uiteindelijk gaan zestien klanten in zee met de hovenier. In totaal wordt €29.000 overgemaakt aan materiaalkosten. Huisman zegt dat hij als beginnend hovenier de kosten voor de materialen niet kan voorschieten. Als de factuur komt, ziet men dat er geld moet worden overgemaakt naar een Duits rekeningnummer. Als men navraag doet, geeft Huisman aan dat hij rechtstreeks inkoopt bij de Duitse fabriek.

    Op de afgesproken datum voor de aanvang van het werk komt de hovenier niet opdagen. Ook reageert hij niet meer op telefoontjes. Navraag bij Werkspot levert ook niets op. Half juni blijkt dat het bedrijf is uitgeschreven bij de Kamer van Koophandel. De gedupeerden doen aangifte van oplichting bij de politie.

    Aanpassingen Werkspot

    Werkspot heeft naar aanleiding van de fraude een aantal aanpassingen doorgevoerd op het digitale platform. Zo is een nieuw fraudedetectiesyteem in gebruik genomen dat waarschuwt bij verdacht gedrag. Ook worden aangesloten vakmensen dagelijks gemonitord door middel van handmatige checks.

    Werkspot gaat verder consumenten actiever voorlichten omtrent veilig handelen, het doen van aanbetalingen en hoe om te gaan met potentiële fraude. Verder wordt er sneller gereageerd wanneer het toch mis gaat tussen consumenten en aangesloten vakmensen.

    Ook heeft Werkspot de zestien benadeelden financieel gecompenseerd, omdat in deze zaak sprake was van een oplichter die doelbewust via hun platform slachtoffers zocht en vond. 

    guest
    0 Reacties
    Inline feedbacks
    Bekijk alle reacties