‘Niets vervangt een fysieke ontmoeting’

    Tussen 14 en 16 april vond de 21e Veiling Market Fair plaats bij onze coöperatie Veiling Holambra. Het is een beurs waar kwekers met hun klanten samenkomen om relaties te versterken en zaken te doen. De beurs wordt twee keer per jaar gehouden. In het eerste semester is een van de aandachtspunten van de telers het onderhandelen over hun bloemen en planten voor Moederdag. Dat is de belangrijkste datum voor de verkoop van sierteeltproducten in Brazilië.

    Helaas heeft de beurs in 2020 niet plaatsgevonden. Beide edities vonden geen doorgang vanwege covid-19. Dit jaar waren we er allemaal van overtuigd dat we de beurs fysiek konden houden. Maar de tweede golf van het virus kwam sterker dan we verwachtten. We moesten onze plannen wijzigen en organiseerden onze eerste virtuele beurs.

    Het was een uitdaging voor ons allemaal, want alle kwekers moesten zich aanpassen. Virtuele stands opzetten, producten fotograferen, filmen en virtueel onderhandelen. Voor klanten was het ook erg uitdagend, omdat ze gewend zijn aan de fysieke beurs. Aanpassen aan het virtuele is niet eenvoudig voor degenen die daar niet aan gewend aan zijn. De coöperatie gebruikte een platform waarop alle kwekers en klanten konden communiceren tijdens de beurs, meetings konden plannen en onderhandelen over hun bloemen. Ze maakte ook een rooster met lezingen over de sector om meer klanten aan te trekken.

    Als kweker ervoer ik dat het heel interessant was, anders dan ik gewend ben. Ik ben van mening dat de ‘face-to-face-beurs’ terug moet keren, omdat het veel effectiever is om de aandacht van klanten te trekken. Niets vervangt een fysieke ontmoeting. Het virtuele model maakte het voor veel klanten die mijn planten niet kenden echter mogelijk om ze te leren kennen. Gezien de grootte van Brazilië, is het voor veel klanten moeilijk om elk jaar naar de beurs af te reizen.

    Ik zie een hybride beursformaat dan ook als een geweldige kans, waar face-to-face en virtueel samen plaatsvinden. Daardoor kan ik een zo groot mogelijk aantal klanten bereiken en krijgt iedereen gelijke kansen om over zijn planten te onderhandelen.

    Jean Ferreira,

    Potplantenteler in Brazilië, Flora Beijo

    Lees hier meer columns van Jean.

    guest
    0 Reacties
    Inline feedbacks
    Bekijk alle reacties