Omzet Plantion door grens van €100 miljoen

    In het jaar van het honderdjarig bestaan gaat de omzet van Plantion door de grens van €100 miljoen. Voor 2018 voorziet de veiling een lichte omzetstijging. Directeur Peter Bakker verwacht dat de nieuwe tarieven van FloraHolland negatieve effecten hebben op de directe afzet via de Edese veiling. De klok van Plantion gaat er echter van profiteren, aldus Bakker.

    Bakker sprak zijn verwachting gisteravond uit op de algemene ledenvergadering van de veiling. De omzet van Plantion komt naar verwachting uit op €101,7 miljoen (+2,3%). De klok is goed voor €47,3 miljoen, Bemiddeling voor €51,3 miljoen, Groencentrum voor €1,8 miljoen en Plantion Digitale Marktplaats voor €1,34 miljoen.

    De omzetgroei van bemiddeling is 6,6%. Directeur Peter Bakker gaf aan dat het werk dat accountsmanagers in 2014, 2015 en 2016 hebben gedaan vruchten afwerpt. De stijging van de omzet via het Groencentrum (+10,2%) komt doordat de economie aantrekt en er veel wordt geïnvesteerd in huizen en tuinen. De stijging van de omzet van de ‘nieuwe kanalen’ waaronder Plantion Digitale Marktplaats (+124%) noemde Bakker Rolls Royce cijfers.

    De klokomzet eindigt lager (-3,6%), ondanks een stijging van het aantal klokkopers. Volgens Plantion is de daling te wijten aan het toenemend gebruik van alternatieve inkoopkanalen zoals webshops. „Deze kanalen snoepen omzet van bestaande kanalen af”, aldus Bakker. „We moeten ook vaststellen dat klanten die heel trouw zijn aan de klok steeds meer via sociale media en websites getriggerd worden om buiten de marktplaats Plantion om te kopen.”

    Plantion ziet de eigen webshop, Plantion Ditgitale Marktplaats, ontwikkelen tot een volwaardige webshop en om te concurreren met andere webshops gaat de veiling de webshop upgraden.

    Het resultaat voor belasting komt bij Plantion in 2017 uit op €616.000.

    Daling bemiddeling

    Voor 2018 voorziet Plantion opnieuw een lichte omzetstijging (0,2%) naar €101,97 miljoen. Haar verwachting is dat de bemiddelingsomzet daalt met 1,9%. Dit komt door de nieuwe tarievenstructuur van FloraHolland. „In de nieuwe tarievenstructuur van FloraHolland wordt grootschaligheid beloond door een staffel. Dat betekent dat grootschalige telers die de toegevoegde waarde van Plantion niet waarderen zouden kunnen denken om via FloraHolland af te gaan rekenen. Maar ze moeten niet vergeten dat Plantion een tiental accountants in dienst heeft die actief bemiddelen en dat hun werk pas hoeft te worden afgerekend als er een order is gesloten”, trok Bakker een vergelijk met de persoonlijke verkopers van FloraHolland.

    Aan de andere kant ziet Bakker voor Plantion ook voordelen van de nieuwe tarievenstructuur van FloraHolland. „Kleine kopers en kwekers zijn relatief duurder uit bij Floraholland. Onze concurrentiepositie was al goed, maar nu zijn me nog veel goedkoper voor kleinschalige bedrijven. We verwachten daardoor een stijging van onze klokomzet.”

    De leden van Plantion die voorheen gastlid waren bij FloraHolland worden in het nieuwe lidmaatschapsmodel van de grootste veiling van de wereld wat tarieven voor klok en directe afzet betreft behandelt als Lid-Aanvoerder. Ze gaan daardoor dezelfde tarieven betalen voor klok en directe afzet via FloraHolland als andere Lid-Aanvoerders.

    De verwachting is dat in 2018 het resultaat voor belasting uitkomt op €57.000.

    guest
    0 Reacties
    Inline feedbacks
    Bekijk alle reacties