Perkgoed blijft populair

    Bijna 80% van de Nederlanders koopt regelmatig perkgoed in het voorjaar, waarvan 54% deze kleurrijke bloeiers elk jaar opnieuw aanschaft. Dit blijkt uit onderzoek van PanelWizard in opdracht van plantenwebshop Sprinklr. Ze is een kleine speler op de markt en gevestigd in Amsterdam. Met biologische bollen en planten tracht ze vooral twintigers en dertigers te bereiken.

    Ruim 7 miljoen Nederlanders boven de 18 jaar kopen elk voorjaar perkgoed, zo blijkt uit het Sprinklr onderzoek. Hieronder vallen de (voornamelijk) eenjarige uitbundige bloeiers, zoals primula’s en petunia’s, die in het voorjaar bij bloemenwinkels, tuincentra, bouwmarkten en supermarkten worden verkocht.

    In haar blog schrijft Sprinklr dat ruim driekwart van de mensen zich nooit afvraagt hoeveel energie er is verbruikt bij de kweek van planten. En bijna 60% van de Nederlanders vraagt zich bij de aanschaf van een tuinplant niet af of er pesticiden op de tuinplant zitten. Ditzelfde aantal gooit elk jaar een of meerdere tuinplanten weg en 53% van de ondervraagden zegt niet te weten wat het verschil is tussen biologische en niet-biologische kweek. “Deze cijfers tonen aan dat veel Nederlanders niet goed weten hoe het kweekproces van tuinplanten eruit ziet. We moeten mensen beter inlichten en bewust maken wat het effect van niet-biologische tuinplanten op het milieu is,” zegt mede-eigenaar Liedewij Loorbach . “Als we hierdoor mensen wel gemotiveerd krijgen biologische planten te kopen, kunnen we veel impact maken en zullen meer tuinen een bijdrage leveren aan een gezonde leefomgeving van alles en iedereen.”

    Loorbach wijst graag op een alternatief voor perkgoed. Wie in het najaar sneeuwklokjes en krokussen in de grond heeft gestopt, heeft de vroegste bloei al te pakken. Bovendien zijn er onder de vaste planten, planten die jarenlang meegaan, ook soorten die in maart of april bloeien. Loorbach: “We kunnen dat perkgoed echt wel laten staan als we het gaan zien voor wat het is: niet meer als vrolijke kleuren die even onze donkere dagen opfleuren, maar als energieslurpers die gif in onze tuinen brengen.”

    Sprinklr begon als start-up
    Sprinklr verkocht 2020 in de eerste week van de lockdown tienduizend tuinplanten, net zoveel als in heel 2019, vertelde Loorbach tegen vakblad Nieuwe Oogst. ‘Inmiddels is de grootste drukte voorbij en verkopen we wekelijks gemiddeld tweeduizend tuinplanten en tweehonderd kamerplanten, plus extra’s als potgrond, potten en voeding.’ Sprinklr is een van de zeven start-ups die rond 2016 ondersteuning kreeg van het innovatieplatform Let it Grow (opgericht door Royal FloraHolland). Start-ups die de stad groener moeten maken. Drie bedrijven hebben in 2017 geïnvesteerd in Sprinklr: Elho, MTM Investments en Royal Lemkes.

    guest
    0 Reacties
    Inline feedbacks
    Bekijk alle reacties