De Boomkwekerij Plastic ’Plastic probleem in retail is op te lossen’

    ’Plastic probleem in retail is op te lossen’

    0

    Retailers gebruiken niet minder, maar juist meer plastic in hun verkoop, constateert Anthony Tesselaar. De Australiër met een passie voor sierplanten en marketing denkt dat het plastic probleem evenwel is op te lossen.

    In het verleden probeerde Anthony Tesselaar Plants milieuvriendelijke planten in biologisch afbreekbare potten te verkopen. „Maar in die tijd beschikte je niet over de juiste papieren producten of technologie die bestand waren tegen weersomstandigheden”, zegt Anthony Tesselaar.

    De weersbestendigheid is volgens de Australiër nu wel beter. „Maar tuinplanten in bio-producten verkopen op tuincentra: dat werkt niet, omdat ze zulke planten niet binnen een paar weken verkopen. Veel tuinplanten staan daar een heel seizoen.”

    In kunststof kun je een enzym bouwen, zodat het normaal kan afbreken, aldus Tesselaar. „Hetzelfde geldt voor plastic tassen: je kunt ze desintegreren. De technologie rond bioplastics verandert voortdurend. Iedereen heeft het over plastic, maar de realiteit is dat retailers meer plastic gebruiken, zoals drie bananen in polystyreen met plastic erop. Wie biedt fruit aan in papieren zakken? Hier in Australië hebben grote supermarkten plastic tasjes voor klanten verbannen.”

    Als de sierteeltsector plastic als een echt serieus probleem zou bekijken, zou elke retailer volgens Tesselaar een grote recyclingbak hebben. „En deze dienstverlening aanbieden: ’Lever uw gebruikte potten bij ons in, en wij geven u 20 cent per pot terug’.”

    Zo’n service is ook een kans voor tuincentra om meer planten te verkopen, omdat de klant terug is in de winkel. „En dan voelt de klant zich niet schuldig als die een plant koopt in een plastic pot met een plastic etiket”, stelt de Australiër. „Je moet er een nieuw systeem voor bouwen, maar je kunt dit wel laten werken in de retail.”

    Dit artikel verder lezen?

    Inloggen als abonnee

    Uw voordelen

    • Profiteer van onze aanbiedingen en ervaar Tuin en Landschap
    • Tweewekelijks ons digitale magazine in je e-mail en/of
    • Ontvang elke twee weken het tijdschrift Tuin en Landschap
    Arno Engels
    Arno Engels is sinds 2000 vakredacteur bij De Boomkwekerij. Hij is opgegroeid in de sector en heeft op verschillende boomkwekerijen in binnen- en buitenland gewerkt.

    Reageer op dit artikel

    avatar