Bloem en Blad Vakmanschap Promotie voor seizoensbloemen van de baan

    Promotie voor seizoensbloemen van de baan

    0

    De gezamenlijke productpromotie voor seizoensbloemen stopt. Bij de stemronde voor de nieuwe promotiecampagne ‘365 dagen bloemen’ op woensdag 15 mei werd de benodigde meerderheid niet behaald. De drempel is 66,6% ‘voorstemmers’. Men kwam tot 57%.

    Woensdagavond 15 mei werd op Keukenhof het promotieplan voor ‘365 dagen bloemen’ gepresenteerd voor de periode 2020-2022. Daarna konden de telers hun oordeel over de nieuwe plannen uitbrengen. In totaal brachten ruim 124 bedrijven hun stem uit; dit gebeurde ook op afstand (37 kwekers hadden vooraf een stem uitgebracht).

    Uiteindelijk was 57% van de stemwaarde vóór de nieuwe promotieplannen en dat is te weinig. Om de promotie doorgang te kunnen laten vinden, is minimaal een tweederde meerderheid nodig (naar rato van omzet). Bij de vorige stemming, in 2016, stonden telers positiever tegenover de gezamenlijke productpromotie. Toen was 86,6% van de uitgebrachte stemwaarde voor. De groep die toen stemde vertegenwoordigde ruim 30% van de omzet van de productgroep. De 124 bedrijven die woensdag 15 mei stemden zijn goed voor 23% van de omzet seizoensbloemen.

    De promotiecampagne ‘365 dagen bloemen’ is het initiatief van 2.200 seizoensbloemenkwekers van ‘overige’ bolbloemen, zomerbloemen en snij-, bes- en trekheesters in samenwerking met Royal FloraHolland. Deze groep is met 455 miljoen euro omzet goed voor 10% van de totale veilingomzet. De telers dragen 0,06% af aan promotie. De productgroep zomerbloemen begon in 2010 met gezamenlijke promotie. In 2013 haakten de gewasgroepen snij-,bes- en trekheester en ‘overige’ bolbloemen (ofwel exclusief amaryllis en tulp).

    365 dagen bloemen richt zich op de seizoenen en zet verschillende activiteiten op in Nederland, Duitsland, Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk. Een belangrijke peiler is het magazine, dat elk kwartaal bij 41.000 Europese bloemisten op de mat valt, deels via exporteurs en groothandelaren die de verspreiding van het magazine als ondersteuning van hun verkoopactiviteiten gebruiken.

    Reacties van o.a Peter Baars, de FPC-voorzitter Seizoensbloemen, leest u hier

     

    Cindy van der Zwet
    Is redacteur Markt & Trends bij het Vakblad voor de Bloemisterij. Zij schrijft onder meer over de afzet, marketing en digitalisering.

    Reageer op dit artikel

    avatar