Quito Airport: van couveusekindje tot stevige kerel

    Zo, we hebben februari weer overleefd! De kortste, maar zonder meer ook drukste maand van het jaar. Nu alle bloemen weer een baasje hebben gevonden, was het deze week even lekker bijkomen met wat collega’s over uit Nederland. Zoals het een goede gastheer betaamt, ben ik ze zelf op wezen halen van Quito airport.

    Zes jaar al weer, is het nieuwe vliegveld in gebruik. En in die jaren is het couveusekindje met gebrekkige infrastructuur uitgegroeid tot een stevige kerel, omringd door airport hotels en goede ontsluitingswegen. De export is toegenomen van 117.000 ton in 2012, naar 158.000 ton in 2018. En de terminal is al meermaals onderscheiden als ‘beste luchthaven in de regio’. Vooraf was iedereen nog zo huiverig. Voor extreme mist, turbulentie en stofdeeltjes in de lucht. Maar dat bleek allemaal ongegrond. Volgens metingen is het nieuwe vliegveld sinds de opening zelfs 99,7% van de 
tijd operationeel geweest. Een uitstekende score!

    Dat was voorheen anders. Gelegen te midden van de stad, vaak last hebbend van slecht weer en met 3.600 m een knap kortere start- en landingsbaan dan de 4.100 m van nu. Dat maakte van het opstijgen en landen indertijd een waar avontuur. Buikschuivers en crashes kwamen geregeld voor, terwijl nu de teller gelukkig nog op nul staat.

    Toch is nog niet alles ideaal op het nieuwe vliegveld. 
De terminal waar vrachtagenten de bloemen ontvangen, ligt 2 km buiten het vliegveld, net buiten de zona franca. Hierdoor moet iedere doos één keer extra ingeladen en overgereden worden. De extra kosten behoren tot de hoogste van het logistieke proces.

    Een andere uitdaging zijn de payload restricties. Op een warme of winderige dag laten airlines dikwijls tussen de 15 en 20% van de vracht staan vanwege veiligheidsredenen. 

En tot slot: bij gecancelde of vertraagde vluchten tijdens piekperiodes hapert de doorstroming en hoopt alles op. Het is zonder meer de nummer 1 bottleneck voor Quito airport en dat hebben we in 2018 meermaals ondervonden. De angst zat er dit jaar dan ook goed in tijdens de aanloop naar Valentijn. Maar dit keer heeft alles prima gelopen. Felicitaties aan de airlines! Vaak mopper ik er over, maar dit keer verdienen ze een pluim.

    Victor van Dijk,

    Area-manager Zuid-Amerika, FleuraMetz

    guest
    0 Reacties
    Inline feedbacks
    Bekijk alle reacties