Softwareleverancier AntEater stopt er in 2020 mee

    AntEater stopt per 31 december 2020. Het bedrijf vindt het niet meer verantwoord om grote investeringen te doen, nu Royal FloraHolland steeds meer een monopoliepositie heeft verkregen.

    AntEater stopt eind volgend jaar. Dan ondersteunt FloraHolland niet meer de huidige elektronische berichten. AntEater wil geen grote investeringen meer doen in ontwikkeling, vanwege het monopolie van FloraHolland, en hun boodschap dat de kweker straks naast Floriday geen software meer nodig heeft. „We hebben eerder de ervaring gehad met Landgard dat ze de koppeling met Ant-EAB zonder overleg gedeactiveerd hadden. We kwamen daar pas achter toen onze klanten belden dat het niet meer werkte. Landgard heeft ook zijn eigen kwekersoftware”, aldus Wout Verheij.

    Als AntEater Ant-EAB na 2020 in de lucht wil houden, zouden daar grote investeringen voor nodig zijn. Het EAB-bericht verdwijnt en dan zou het programma gekoppeld moeten worden met Floriday, wat significant complexer is. „Vanwege de onzekerheid die het monopolie van FloraHolland met zich meebrengt, is die investering niet te verantwoorden”, stelt Verheij. Hij voegt daaraan toe dat hij ervaart dat JEM-id door de veiling wordt voorgetrokken. Dit laatste ontkent Royal FloraHolland met klem. De veiling geeft aan met diverse specialistische bedrijven samen te werken, waar JEM-id er slechts een van is. Er is volgens de veiling geen sprake van ‘voortrekken’. Elke softwarelerancier die wil koppelen aan Floriday wordt door de veiling gelijk behandeld.

    Over Greenfinger in gesprek

    Met het stoppen van AntEater verdwijnt de mogelijkheid om verder te ontwikkelen aan GreenFinger, omdat dit werd bekostigd uit de inkomsten uit Ant-EAB. Een aantal kwekers wil dit pakket graag behouden. Zij zijn met AntEater en een ICT bedrijf in overleg en aan het bekijken welke mogelijkheden er zijn om door te gaan met GreenFinger.

    AntEater is 21 jaar actief in de sector. De 2400 klanten zijn reeds geïnformeerd. AntEater heeft een overgangsperiode ingesteld. Er blijft telefonische ondersteuning mogelijk tot 30 maart 2020. Daarna wordt alleen nog ondersteuning geboden via email, website en TeamViewer.

    guest
    0 Reacties
    Inline feedbacks
    Bekijk alle reacties