Uitgever van Tuin en Landschap trekt Schaddé van Dooren aan voor marketing

    Jean-Paul Schaddé van Dooren wordt per 1 februari marketingmanager bij Hortipoint, de uitgever van de vakbladen Tuin en Landschap, De Boomkwekerij, Bloem en Blad en de Bloemisterij. Hij werkte eerder bij T-Mobile en was zes jaar lang marketingmanager bij Royal FloraHolland.

    Schaddé van Dooren gaat bij Hortipoint zowel de on- als offline marketingactiviteiten coördineren. Doel is onder meer de producten van de uitgeverij uit Leiden beter zichtbaar te maken in de tuinbouw, groenbranche, detailhandel, retail en daarbuiten. Dat gaat gebeuren via de bestaande vakbladen, websites en social media, maar ook via nieuwe producten en activiteiten. Zo is Hortipoint komend jaar van plan diverse evenementen te organiseren, waaronder seminars, masterclasses en workshops.

    Jean-Paul, waarom heb je gekozen voor Hortipoint?
    „Ik hou echt vreselijk veel van tijdschriften-maken en heb inmiddels ook een netwerk waarin journalisten zitten van bijvoorbeeld Vogue, Elsevier en Marie Claire. Maar ik heb ook als marketing manager bij Royal FloraHolland gewerkt en ken daardoor bijvoorbeeld het blad Bloemisterij heel goed. Journalisten vind ik interessante mensen en de bloemenwereld trekt me enorm. Dus de keus was snel gemaakt.”

    Wat voor ervaring neem je mee van FloraHolland?
    „Bij de bloemenveiling heb ik een enorm netwerk kunnen opbouwen. Veel kwekers zullen mij dus wel herkennen. Ik stond bij hen bekend als de ’marketing koning’ – nee, bescheiden ben ik nooit geweest, haha. Daarnaast heb ik bij FloraHolland veel ervaring opgedaan met het organiseren van beurzen en het inrichten van stands. Zo was ik betrokken bij de Trade Fair en bij beurzen in onder meer Rusland en Ethiopië. Die ervaring komt goed van pas bij Hortipoint omdat die uitgeverij zich ook op het organiseren van evenementen wil toeleggen.”

    Noem eens twee dingen die je bij Hortipoint wilt bereiken dit jaar?
    „Ik ben super commercieel ingesteld, dus de bedoeling is dat de titels meer advertenties gaan verkopen en meer abonnees gaan krijgen. Op dat vlak liggen er nog veel kansen. Zo is Bloemisterij niet alleen voor de kweker interessant om te lezen, maar vaak ook voor de mensen in zijn omgeving. Tweede punt is dat ik een enorme liefhebber van online activiteiten en social media ben. Ook daar liggen grote kansen voor Hortipoint.”

    Vier vakmagazines

    Hortipoint geeft momenteel vier vakmagazines uit met bijbehorende websites, social mediakanalen en e-mailnieuwsbrieven. Het gaat om de volgende titels:
    Vakblad voor de Bloemisterij (voor bloemen- en plantentelers)

    De Boomkwekerij (voor boomkwekers)
    Bloem en Blad (voor bloemisten)
    Tuin en Landschap (voor hoveniers en groenvoorzieners)

    De website van Bloemisterij kent bovendien de Engelstalige sectie Hortipoint die zich op bloemen- en plantenkwekers buiten Nederland richt.

    Foto: Marjolein van der Klaauw