‘Vooral oudere heeft moeite met 1,5 meter in bloemenwinkel’

    Oudere klanten hebben de meeste moeite om afstand te houden in bloemenwinkels volgens de richtlijnen van de overheid. ‘Misschien dat het te maken heeft met het feit dat ze lange tijd binnen hebben gezeten en nu moeten wennen aan het ‘nieuwe normaal’, licht VBW-directeur Marco Maasse toe. Van agressie is absoluut geen sprake. ‘Bloemen zijn veel te mooi om boos om te worden. Bloemen kopen moet een feestje zijn.’

    Afgelopen week waren er berichten in de media dat klanten steeds vaker moeite hebben met de coronamaatregelen in winkels. Looproutes worden als lastig ervaren, de anderhalve meter wordt minder in acht genomen en als klanten daar door winkelpersoneel op worden aangesproken, reageren sommigen agressief. Hiervan is in bloemenwinkel geen sprake, zegt Marco Maasse van VBW. Wel hoort hij van bloemisten dat met name oudere mensen het moeilijker vinden om afstand te houden dan jongere klanten. ‘Ouderen gaan weer voorzichtig naar buiten na maanden binnen gezeten te hebben en hebben daardoor niet altijd in de gaten wat de regels zijn. Daarbij verwachten ze dezelfde persoonlijke behandeling als voorheen. Het is voor iedereen – de medewerkers en de klanten – een kwestie van aanpassen. We weten dat bloemisten klanten aanspreken op hun gedrag en dat dat wordt geaccepteerd. Bij winkels met een kleine oppervlakte is het soms nodig om buiten te wachten, maar als je dat goed communiceert, gaat dat in veel gevallen goed. Wij horen gelukkig niets van agressie of ander verbaal geweld in bloemenwinkels. Bloemen kopen is immers een feestje, daar word je toch alleen maar blij van?’

    Omzet hoger dan vorig jaar

    De omzet van de bloemisten ligt, ook nu de grote bloemenfeestdagen voorbij zijn, hoger dan vorig jaar rond deze tijd. ‘De grote gekte is bij veel winkels wel voorbij, maar het gaat nog altijd boven verwachting goed. Blijkbaar vinden mensen het nog altijd fijn om bloemen te geven én te krijgen. De particuliere markt maakt de forse omzetdaling bij de zakelijke bloemisten meer dan goed. Hopelijk trekt de businessmarkt nu ook weer aan.’ VBW gaat daarom samen met Fleurop en Plantion door met de video’s van #Mooiwatbloemistendoen om de bloemisten en hun klanten te blijven inspireren. ‘Bloemen zijn emotie en zorgen op elk moment voor een goed gevoel.’

    De opkomst en uitbreiding van online bestellen en het verzamelen van data over klanten en hun besteding, is voor de brancheorganisatie reden om in het najaar extra focus te leggen op deze thema’s. ‘De online markt is enorm gegroeid, het zou dom zijn om als bloemist daar niets zelf mee te doen.’

    Recessie?

    Hoewel niemand in een glazen bol kan kijken, maakt VBW zich ‘voorzichtig zorgen’ om de toekomst. ‘Hoe vaker het woord recessie in de media verschijnt, hoe sneller die ook komt ben ik bang’ zegt Marco. ‘Een economische recessie is zeker reëel, maar ik denk ook dat we positief moeten blijven. Of er een tweede coronagolf komt, zal ook afhangen van de beschikbaarheid van een vaccin. En als de recessie komt, kan die ook nog positief uitpakken voor de bloemenbranche. In tijden van onzekerheid willen mensen graag hun huis en tuin met bloemen opfleuren; dat heeft deze coronacrisis wel bewezen.’

    Op dit moment baren de schrikbarend hoge prijzen van de bloemen hem meer zorgen. ‘Natuurlijk is dit altijd een kwestie van vraag en aanbod, maar de brutomarges komen onder druk te staan. De markt is nu heel grillig, hopelijk stabiliseert deze zich snel.’ Dat bloemisten zichzelf uit de markt prijzen, daar is de directeur niet bang voor. ‘Juist nu moeten ze benadrukken hoe mooi de bloemen zijn en welke toegevoegde waarde ze bieden!’

    Tekst: Cornéline Lanooy | Foto: Shutterstock

    Dit artikel verder lezen?

    Wachtwoord vergeten

    Uw voordelen

    • Profiteer van onze aanbiedingen en ervaar Tuin en Landschap
    • Tweewekelijks ons digitale magazine in je e-mail en/of
    • Ontvang elke twee weken het tijdschrift Tuin en Landschap
    guest
    0 Reacties
    Inline feedbacks
    Bekijk alle reacties