‘Winkels belangrijke inspiratiebron voor interieuraankopen’

    In opdracht van Bloemenbureau Holland voert onderzoeksbureau Motivaction regelmatig onderzoek uit naar consumentengedrag. Eind 2020 werd de interesse voor trends gepeild. De vragen richtten zich op interieurtrends in het algemeen en bloemen- en plantentrends in het bijzonder. De winkelvloer blijkt nog altijd een belangrijke inspiratiebron voor het interieur.

    De vragen naar trendbeleving maakten onderdeel uit van het onderzoek naar De Trend Collectie Herfst/Winter 2020. Motivaction deed dit onderzoek onder consumenten in Nederland, Duitsland, Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk. De bevraagde personen waren mannen en vrouwen tussen de 18 en 70 jaar. Uit segmentatieonderzoek wist Bloemenbureau Holland (BBH) al dat de doelgroep ‘Aesthetic Explorer’ geïnteresseerd is in trends. In dit onderzoek zijn nu ook overige consumentensegmenten meegenomen.

    Verschillen tussen de landen

    Op de vraag in welke mate de ondervraagden geïnteresseerd zijn in trends in interieur en design, geeft gemiddeld een kwart van de consumenten aan hier veel interesse voor te hebben. In Duitsland en Frankrijk liggen deze percentages rond de 30%. Opvallend is dat in het Verenigd Koninkrijk voornamelijk jongeren tussen de 25-34 jaar interesse hebben in deze trends (36%). Gemiddeld genomen is nog eens ongeveer de helft van de consumenten in de verschillende landen enigszins geïnteresseerd in trends. Slechts 28% van de ondervraagden geeft aan niet zo‘n belangstelling voor interieur- en designtrends te hebben.

    Inspiratie via winkelvloer en tv

    Consumenten in alle landen vinden design- en interieurinspiratie allereerst op de winkelvloer en daarna via televisieprogramma’s over wonen en interieur. Ook Facebook en Pinterest zorgen voor veel inspirerende ideeën, gevolgd door woonbladen en de websites van interieurwinkels. Hierin zijn weinig verschillen te zien tussen de vier landen.

    Van alle ondervraagden geeft 10% aan regelmatig op zoek te gaan naar mooie items wanneer ze deze zijn tegengekomen op televisie, in een magazine of bij een vriend(in). Een veel grotere groep (53%) zoekt ook naar aantrekkelijke trendy producten, maar met een lagere frequentie.

    Trends in bloemen en planten

    Op de vraag ‘Bestaan er volgens jou trends in bloemen en planten?’ antwoordt 27% met ‘zeker wel’ en 49% met ‘misschien’. In Nederland is 39% van de respondenten ervan overtuigd dat er trends bestaan in bloemen en planten. Dit geldt ook voor een derde van de Fransen.

    Bron en foto’s: Bloemenbureau Holland

    guest
    0 Reacties
    Inline feedbacks
    Bekijk alle reacties