Royal FloraHolland hoeft niet te investeren in wielen om vervoersbewegingen te reduceren

Een potplant wordt gemiddeld viermaal over het Prins Clausplein gereden. Wat dat betreft valt er op logistiek gebied nog een heleboel milieuwinst te behalen. Het antwoord van Royal FloraHolland hierop is Floriway: een joint venture met drie belangrijke vervoerders in het sierteelttransport. Voor de leden en groepsvervoerders kwam dit als een complete verrassing.

Veel medewerkers van Royal FloraHolland worden van buiten de sector aangetrokken. Een frisse blik van buitenaf is het voordeel, maar het nadeel is dat deze mensen vaak net zo snel weer vertrekken als dat ze zijn aangenomen. In plaats van medewerkers kun je beter van passanten spreken, maar dat terzijde. Deze aangetrokken knappe koppen hebben bedacht dat de coöperatie het vervoer zelf in handen moet nemen.

Roland Duyvesteijn

Zelf zie ik het toch iets anders: om een coördinerende rol te spelen op logistiek gebied denk ik aan een soort van verkeerstoren. Als alle big data op één plek samenkomt, kunnen de vervoersbewegingen van potplanten over het Prins Clausplein verminderd worden. Daarvoor hoeft Royal FloraHolland niet te investeren in wielen. Schiphol vliegt immers ook niet zelf. Op deze manier kunnen de transportbedrijven doen waar ze goed in zijn en blijft er gezonde concurrentie. 

Roland Duyvesteijn
Kweker Holland Strelitzia

P.s. Wellicht kan Royal FloraHolland in de toekomst mensen van Schiphol aantrekken. 

guest
2 Reacties
Oudste
Nieuwste Meest gestemd
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
Marco
Marco
1 maand geleden

Maar dat is FloraHolland; tegenwoordig wil ze alles in eigen hand hebben zodat ze later met de tarieven van transport weer een gat kan dichten.
Efficiëntie betekent bij FloraHolland kosten verhogen.

Roland
Roland
1 maand geleden
Antwoord aan  Marco

Er wordt inderdaad heel veel concurrentie uitgeschakeld en dat is geen goede zaak.