Aanloop naar Valentijn

Het is begonnen hoor, de valentijnsdrukte! Het is zonder twijfel de meest hectische periode van het jaar voor ons.

Het duurt nog wel tot het einde van de maand alvorens de eerste bloemen ook daadwerkelijk opgestuurd gaan worden, maar het grootste gedeelte van de inkoop- en prijsonderhandelingen vindt traditiegetrouw in de eerste drie weken van januari plaats.

De valentijnscampagne begon voor ons trouwens al op 1 november met het versturen van de bestellijst naar onze buitenlandse verkoopteams. Zo’n bestellijst maken, doen we op basis van ervaringen uit voorgaande jaren en ons gevoel. Maar het blijft ook een hoop speculatie, omdat begin november nog volkomen onvoorspelbaar is hoe de productie en vrachttarieven eruit gaan zien in de aanloop naar 14 februari. Bovendien zijn we afhankelijk van de brandstofprijzen en de euro/dollar-wisselkoers. En daar is drie maanden van te voren überhaupt nog niets over te zeggen. Maar goed, die risico’s horen uiteraard bij het vak. Dat hoef je een tuinder niet uit te leggen.

Wat de onderhandelingen met de kwekers trouwens steeds lastiger maakt, is het feit dat de bloemisten hun voorbestelling almaar later plaatsen. Tien jaar geleden hadden we de meeste bestellingen op 15 december wel binnen. Nu mogen we blij zijn als rond 20 januari alles ontvangen is. Daarnaast bestellen de bloemisten de laatste jaren verhoudingsgewijs steeds meer rode rozen en steeds minder kleurtjes. Denk daarbij aan 70% rood en slechts 30% kleur. Terwijl de Ecuadoraanse kwekers jaarrond juist eerder het tegenovergestelde telen. De kunst van het onderhandelen is dan ook om zoveel mogelijk rood bij elkaar te krijgen, zonder de kleurtjes erbij te moeten nemen. En daar zijn we deze dagen druk mee bezig.

Zodra de ’pre-bookings’ deadline verstreken is, kan het finetunen van de reeds afgeronde contracten met de kwekers beginnen. Ook het inroosteren van de vluchten neemt enkele dagen in beslag. Nadat dat klaar is, kan er tenslotte ook daghandel bijbesteld worden en is de chaos compleet.
Laat maar komen die Valentijn, ik ben er klaar voor.

Victor van Dijk is vestigingsmanager Zuid-Amerika voor FleuraMetz