Addenda lanceert bijvriendelijke campagne

    De maand juni staat bij Addenda volledig in het teken van bijen. De telersvereniging wil met de Be(e) friendly campagne het belang van bijen benadrukken. Wereldwijd is namelijk sprake van massale bijensterfte door het gebrek aan voedsel.

    Dat er steeds minder voedsel is voor bijen komt doordat consumenten steeds vaker kiezen voor zogenoemde ‘tegeltuinen’ in plaats van rijkbloeiende borders. Met de campagne Be(e) friendly wil Addenda consumenten wijzen op het belang van de bijen en hoe ze daar met de inrichting van hun tuin rekening mee kunnen houden.

    Bij de planten levert de telersvereniging posters voor op de winkelvloer en bewegende bijen op een stok die de aandacht van klanten kunnen trekken. Ook op de website, facebook en instagram is veel aandacht voor de campagne.

    Campanula als voedselbron

    In principe trekken alle bloeiende planten insecten aan, bloemen zijn immers bedoeld om insecten te lokken. Toch is de ene bloeiende plant een betere voedselbron dan de andere. Dit heeft te maken met de nectar- en pollenwaarde, waarbij gerankt wordt in een schaal van 0 tot 5. Over het algemeen geldt: hoe hoger de waarde van de nectar, hoe aantrekkelijke de plant is voor bezoekers. De Campanulasoorten van Addenda (portenschlagiana & poscharskyana) hebben een score van 3 in verschillende onderzoeken. In deze onderzoeken worden alleen veel voorkomende drachtplanten uitgelicht, die boven het gemiddelde uitspringen.

    Bron en foto’s: Addenda

    guest
    0 Reacties
    Inline feedbacks
    Bekijk alle reacties