’Afzetproblemen in Buxus zijn niet zo groot’

    Bezoekers van het Buxuscafé konden na afloop stemmen of zij de afzetproblemen in Buxus eigenlijk wel zo groot vinden. Een ruime meerderheid vond de problemen in de afzet toch wel meevallen.

    Op 20 april vond in het Plantariumgebouw het eerste Buxuscafé plaats dat werd georganiseerd door vakblad De Boomkwekerij. Ruim 30 overwegend Buxus-kwekers woonden de presentaties van een aantal sprekers bij. Of de sprekers tijdens het Buxuscafé de mening van de bezoekers nog positief beïnvloed hebben is niet duidelijk, maar er waren tijdens de bijeenkomst relatief veel positieve geluiden op te tekenen.

    Maar zorgelijke geluiden waren er ook. Gert Koert, mededirecteur van Groen-Direkt, legde uit dat het belang van Buxus voor de afzetorganisatie nog altijd groot is, maar dat het aandeel van Buxus in de totale verkoop is afgenomen. In 2009 was dit nog 8,5%, in 2016 is dit gezakt tot 5,8% van de Groen-Direkt-omzet. Daarmee staat Buxus als omzetmaker nog altijd op nummer 1, maar Hydrangea staat met een aandeel van 5,7% hier kort achter. Koert ziet het tij bij de tuincentra niet zomaar keren. „Consumenten ervaren veel problemen met Buxus en onze klanten hebben daar nauwelijks een antwoord op. Volledig herstel lijkt mij ver weg”, aldus Koert.

    Grootschalige retail

    Jeroen van Gils van Van Lint bv ziet daarentegen dat de afzet van Buxus richting de grootschalige retail zich positief ontwikkelt. „Onze omzet is de laatste jaren gestegen. Vooral het leveren van planten met de juiste toegevoegde waarde is een van de succesfactoren waardoor onze klanten Buxus niet hebben laten vallen, maar over het algemeen alleen maar meer zijn gaan doen.”

    Paul Klein Gunnewiek is tuinman bij Kasteel Middachten en hij legde de bezoekers uit dat hij nog altijd gelooft in Buxus. „Door het gebruik van Topbuxus-producten hebben wij de problemen in de tuin onder controle gekregen. Buxus hoort traditioneel in onze historische tuin en ik ben er van overtuigd dat deze hier over tien jaar nog staan.”

    Ilex crenata

    Tijdens het Buxuscafé was een opgenomen interview te zien met Chris Campbell, manager van handelaar Javado UK. Hij vertelde onder andere dat ondanks diverse negatieve geluiden, de verkoop van Buxus bij tuincentra de laatste jaren goed op peil is gebleven. Bovendien is volgens hem Ilex crenata als alternatief voor Buxus geen goed alternatief gebleken.

    Michel Verbeek, Product Manager Buxus van Royal FloraHolland ziet bij de veiling al een aantal jaar een daling van de Buxus-omzet. In 2016 daalde deze met 4,5%. De aanvoer in stuks daalde zelfs met 16%. Maar hij ziet zeker nog toekomst voor Buxus, zo bleek tijdens het Buxuscafé. „Kwekers moeten inspelen op de trend van urbanisatie. Buxus hoeft geen eeuwigheidswaarde te hebben, maar kan wel een uitstekend product zijn voor op een terras of balkon. Daar liggen de kansen.”

    Na afloop van het Buxuscafé konden de bezoekers genieten van livemuziek en een hapje en drankje.

     

    guest
    0 Reacties
    Inline feedbacks
    Bekijk alle reacties