Bee-O wil biologische sierteeltketen vlot trekken

Bee-O zegt het eerste handelsplatform te zijn dat fijnmazige distributie van biologische bloemen en planten mogelijk maakt binnen bestaande logistieke lijnen. Het is zeker niet het eerste initiatief dat tracht om vraag en aanbod van biologische sierteeltproducten vlot te trekken.

De initiatiefnemers van Bee-O waren begin november op het Bionext-congres, de Nederlandse ketenorganisatie voor biologische landbouw en voeding, aanwezig waar de vraag centraal stond hoe de biologische sierteelt zich het beste kan organiseren om de afzet te bevorderen. Een mooier podium om het idee te lanceren was er bijna niet; bijna alle belanghebbenden waren immers bij elkaar. Geeft ook mede-initiatiefnemer Arnold Wittkamp toe: „Het was echter net iets te vroeg. Het ligt namelijk altijd gevoelig als er nieuwe tussenschakel in de keten ontstaat.”

Bee-O lijkt wel een beetje op het gelanceerde idee tijdens het congres van bloemen- en groothandel Bab Star die aanbood om een digitaal (webshop) voor de gehele biologische sierteeltketen te beginnen. Dit soort verhalen van groothandel of exporteur heeft Wittkamp eerder gehoord, maar die stranden meestal omdat beloften niet waar worden gemaakt en concullega’s uit de handel niet aansluiten. Ook Bee-O moet zich nog waarmaken, maar door de iets onafhankelijkere positie acht Wittkamp dit initiatief toch kansrijker.

De verdere ins and outs van Bee-O zijn vrijdag 6 december te lezen in het Vakblad voor de Bloemisterij en een dag eerder in het digitale magazine.

guest
0 Reacties
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties