Berichten

China loopt in bepaalde zaken mijlenver voor op het westen.

Een voorbeeld daarvan is WeChat. China’s meest populaire berichten-app. Berichten-apps zijn er zat, neem de erg populaire WhatsApp, maar ook heb je Line, Viber etcetera. Als je Wechat in de Engelse versie hebt, lijkt het niet veel anders dan zijn concurrenten. Behalve dat je foto’s of meningen ook kunt delen met je contacten. Soort mini Facebook. Maar als je de Chinese versie hebt, de echte ’Weixin’ zoals het in het Chinees heet, zie je pas hoeveel features het heeft waar de concurrenten nog niet eens bij in de buurt komen.

Ikzelf ben niet zo’n techneut en voor mij is het ook niet veel meer dan een berichten-app maar er zitten echt dingen tussen die interresant zijn. Zo heeft WeChat zogenoemde inschrijfaccounts, die worden veel door mediabedrijven gebruikt om het nieuws rond te sturen. Schrijf je in bij een paar van deze accounts en je blijft altijd op de hoogte van het laatste nieuws.

Wij als bedrijf hebben ook zo’n account. Onze marketingafdeling zet daar regelmatig artikelen op bijvoorbeeld over onze producten, houdbaarheidstips en algemene informatie. Verder zit er een portefeuille op, gelinkt aan je bankrekening. Daarmee kun je bepaalde aankopen doen.
Zo biedt het ook veel mogelijkheden voor kleine, beginnende ondernemers met een klein startkapitaal die via Weixin snel en succesvol kunnen starten. En zo zijn er nog een aantal features die mijn digibeetkennis ver te boven gaan.

Mensen die alleen maar met hun mobiel bezig zijn, zie over de hele wereld maar nergens zoveel als in China. Dat is dus niet raar als je ziet wat er allemaal mogelijk is met Weixin en WeChat. Het is dus niet allemaal praatje pot waar iedereen zo druk mee is.
Toch blijft het altijd vervelend overkomen en soms ziet het er zelfs een soort van asociaal uit. Iedereen met z’n neus in de telefoon. Overal en altijd.

Cok Harteveld, general manager Van den Berg Roses China