Big Data, een veel gehoorde term, maar nog een redelijk vaag begrip, ook in de tuinbouw. Steeds vaker worden de mogelijkheden rondom Big Data gezien. Een aantal weken geleden stond de ledenavond van Tuinbouw Jongeren Westland in het teken van Big Data. Een interessante bijeenkomst waaruit blijkt dat Big Data nieuwe kansen biedt voor de Tuinbouw.
De tuinbouw beschikt over een schat aan gegevens. Deze gegevens worden nog niet altijd even goed benut of omgezet in concrete acties. Terwijl de antwoorden voor het oprapen liggen. Neem het voorbeeld van Roamler, een platform om retailinformatie te verzamelen. Iedere dag wordt de retail-executie steeds transparanter door middel van het verzamelen van inzichten die gedetailleerd, geverifieerd en direct beschikbaar zijn. Op deze manier kunnen beslissingen gemaakt worden gebaseerd op feiten.
Nog een voorbeeld wat aan de orde kwam was MyDx. Een apparaat waar je als consument zuivere informatie uit kan krijgen over alles wat je eet, drinkt en inademt, real time. De eindgebruiker bepaalt wat er in het schap komt te liggen. Informatie en transparantie worden hierdoor nog belangrijker. Dit merken we ook binnen MPS.
Zie ook de kansen van Big Data, en laat je inspireren door de manier waarop bedrijven buiten de sector hiermee omgaan. Inrix bijvoorbeeld, deze app helpt automobilisten met een aantal tijdbesparende functies. Dagelijks zijn er miljoenen automobilisten die tijd en brandstof verspillen door onnodig in de file te staan. Door middel van mondiale en regionale samenwerkingsverbanden met leveranciers biedt Inrix een bron aan waaruit verschillende diensten en oplossingen ontwikkeld worden. Hierdoor wordt geld en tijd bespaard.
Wat ik hier mee wil zeggen is dat tuinbouw nog meer de verbinding en naar verbanden moet zoeken waardoor er meer ruimte komt voor duurzame innovaties wat goed is voor de profilering van de sector.
Mathanje de Jong