‘Bij de veiling hing het lobbywerk er een beetje bij’

Na 24 jaar en 4 maanden verliet lobbyist Henk van Ginkel (59) op 1 januari met stille trom Royal FloraHolland. Volgens hem wordt het belang van de Brusselse lobby de afgelopen tien jaar onderschat. „De lobbyist is als een brandweerman. Het werk is vaak als over de hei lopen en peuken uitdrukken. Dat is niet altijd aan de oppervlakte zichtbaar. Maar als er brand uitbreekt, dat zie je nu met corona, dan wordt de lobbyist gewaardeerd.”

In de Bloemisterij van deze week kijkt Henk van Ginkel terug op zijn werk als lobbyist. Bijna 25 jaar lang deed hij dit werk in de sierteeltsector. Eerst de nationale lobby en de laatste jaren in Brussel. En toen vertrok hij bij de veiling. Naar eigen zeggen offerde hij zich op toen er wederom bezuinigd werd op het lobbywerk.

Net geen 25 jaar en je dan opofferen. Er speelde vast meer?

„Ik baalde dat de lobby bij de veiling werd gezien als kostenpost. Het leek net alsof de lobby niets opbracht. Terwijl de lobby een heel rendabele tak van sport is. Ik heb uitgerekend dat in bijna 25 jaar de lobby €1,4 miljard aan kosten heeft bespaard voor de sierteelt en €81 miljoen direct op de bankrekening van de veiling bracht.”

Hoe hard zijn die getallen?

„Heel hard. Ik zal je twee voorbeelden noemen. We hebben voorkomen dat het Btw-tarief naar het hogere tarief werd gebracht. Dat scheelde de veiling €240 miljoen per jaar. We hebben ook de plantgezondheidswetten van de EU beïnvloed. Het voorstel wat er lag was zo slecht dat het de veiling €189 miljoen per jaar had gekost. Als je al dat soort posten optelt dan kom je met grote stappen op €1,4 miljard. Lobby is een heel rendabele business.”

En dan ga je weg na bijna 25 jaar?

„Bij de veiling hing het lobbywerk erbij. De focus is helemaal naar binnen gericht. De aandacht voor lobbywerk is bij de veiling vanaf 2010 naar beneden gegaan. Ik heb het tijdperk meegemaakt dat er nog zeven veilingen waren. Het management en raden van bestuur van de veilingen hadden een heel hoge kwaliteit. Dan denk ik aan Frans Kuipers, Cees Mostert en vooral Jacques Teelen. En ook aan André Mulder. Dat waren mannen die zich heel goed realiseerden dat de buitenwereld van grote invloed kon zijn op de manier waarop je als onderneming functioneert.”

De afgelopen jaren is dat besef minder?

„Toen FloraHolland en VBA fuseerden, kreeg je een generatie van CEO’s die in mijn beleving niet van het kaliber Teelen waren. (..)

Lees hier de uitgebreide versie van het interview met Henk van Ginkel in het digitale magazine van de Bloemisterij.

guest
0 Reacties
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties