Vakblad voor de Bloemisterij Opinie ‘Bliksem veroorzaakte veel schade op ons bedrijf’

‘Bliksem veroorzaakte veel schade op ons bedrijf’

0

Nu onze zoon en dochter met ons meewerken in het bedrijf besteden we regelmatig aandacht aan het bedienen van alle apparatuur. Beregenen, bemesten, misten, klimaatregelen, luchten, schermen, zowel met de computer als handmatig. Alles komt aan de orde. Mats en Estelle moeten leren wat ze moeten doen wanneer wij eens een paar dagen weg zijn.

Nu kunnen ze leren van onze instructies. Zo proberen we het leren door fouten te maken te voorkomen. Ook leren ze door zelf over onderwerpen na te denken en ze leren van ons als ze met ons samenwerken.

In Ontario is het weer elke zomer anders. Dit jaar blijft de zomer lang en intens aanhouden. Begin september bereikte de thermometer nog dagelijks waarden van boven de 30°C. Opmerkelijk is dat we om de week een paar flinke buien krijgen. Het gras is daardoor dit jaar mooi groen en kan wekelijks gemaaid worden. 

De regenbuien zijn in de zomer vaak erg intens, met onweer en soms met hagel.

Meestal zijn de onweer, regen en hagel erg plaatselijk. Op 3 september hadden we zo’n onweersbui. Ons bedrijf is voor de verbinding met internet afhankelijk van een 20 meter hoge radiotoren. Deze toren werd door de bliksem getroffen. Gevolg was veel schade op ons bedrijf.

De radio-ontvanger, twee routers, de administratiecomputer, de bediening van de klimaatcomputer, maar ook het ‘motherboard’ van de klimaatregeling moesten allemaal vervangen worden. 

Alle hardware werkt weer en nu hoeft alleen de software nog opnieuw te worden geïnstalleerd. Tijdelijk was de bediening van alle apparatuur handmatig. Maar gelukkig is alles binnen 48 uur weer aan de praat.

Nu rijden Clen en ik samen naar het vliegveld voor een tiendaagse vakantie. Wanneer we terugkomen kunnen we zien of alle instructies aan Mats en Estelle goed zijn geweest.

Angelle van Kleef,

Potplantenteler, Ontario, Canada

Reageer op dit artikel

avatar