Bloemspecialisten, laat van je horen!

Ik kom er regelmatig. Eens in de twee weken haal ik een aantal bloemen bij één van mijn vaste adresjes. Ik kies zelf de bloemen uit, zie wat ik koop en heb nooit een teleurstelling te pakken.

Maar niet iedereen maakt de gang naar de bloemist. Ook ik heb vriendinnen die een abonnement hebben afgesloten bij Bloomon en de bloemen thuisbezorgd krijgen. Wel zo makkelijk. „Dit zouden ze bij de bloemist toch ook kunnen?”, zo opperde een van die vriendinnen onlangs. Tuurlijk kunnen ze dat! Die bloemist heeft alleen niet dat grote kapitaal voorhanden om die boodschap massaal te verspreiden. Die vele miljoenen die Bloomon pas heeft opgehaald worden voor een flink deel in de marketing gestoken. En dat werkt. Dát is de kracht van Bloomon.

De concurrentie voor bloemisten is door dit soort initiatieven toegenomen. En hier zal het vast niet bij blijven. De consument is bezig met vers en gezondheid en groen past goed in dat plaatje. Ik sta er niet van te kijken dat er op steeds meer plekken bloemen en planten verkocht gaan worden. Ook een Bol.com of Wehkamp kan zo maar besluiten onze producten te gaan verkopen. Voor telers is het niet eens zo’n verkeerde ontwikkeling. Als ’branchvreemde’ partijen dit op een goede manier weten uit te voeren en kwaliteit leveren, wordt de markt alleen maar vergroot.

Bloemisten zullen met andere ogen tegen deze ontwikkelingen aankijken. Het wordt dan ook tijd dat de specialisten van zich laten horen. Ook al hebben zij geen miljoenen tot hun beschikking, vertel wie je bent en wat je doet. Bij bloemen draait het om emotie en beleving en dat is de kracht van de ’fysieke’ bloemist. Wanneer zij dat blijven bieden, dan blijft de consument, en ook ik, de gang naar de vakbloemist vast wel maken.

Cindy van der Zwet is vakredacteur bij het Vakblad voor de Bloemisterij

guest
1 Reactie
Oudste
Nieuwste Meest gestemd
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
Léon Vermeulen
Léon Vermeulen
6 jaren geleden

Zelf ben ik blij met de komst van nieuwe innovatieve bedrijven. Bloomon heeft namelijk een nieuwe doelgroep aan de “bloemen” weten te krijgen. Dit is een groep die niet tot nauwelijks bij de bloemist over de vloer kwam. Door Bloomon ervaren ze wat bloemen doen in huis. Ik merk dat deze consumenten de gang naar de bloemist nu ook makkelijker maken. Het bied ons de mogelijkheid een dergelijk product aan de man te brengen en te laten zien dat wij goed in kunnen spelen op persoonlijke behoefte. En daar moeten wij inderdaad meer en trots over communiceren!