Bundeling moet seizoensproducten zichtbaar maken

Het aanbod van seizoensproducten is versnipperd en het is vaak niet duidelijk wat er aan komt. Dat was voor Royal FloraHolland de reden om de activiteiten voor productgroepen die vallen onder de FPC’s Zomerbloemen, Bolbloemen en Snij-, bes- en trekheesters te bundelen in één producttafel. Het doel: kleine producten samen groot maken en meer bekendheid geven.

De aanvoer van seizoensproducten zit in de lift. Dat is niet voor niets; ze worden gezien als de smaakmakers van het bloemenschap. De groei komt vooral uit het buitenland: Ethiopië, Tanzania en Zimbabwe, laten cijfers van Royal FloraHolland zien. Ook vanuit Nederland is de aanvoer in de laatste jaren gegroeid, hoewel 2018 weer iets lager was.

Tot voor kort waren de seizoensproducten verdeeld over drie productgroepen: zomerbloemen, bolbloemen en heesters. In totaal gaat het om zo’n 130 gewasgroepen. „Veel daarvan lopen het risico dat ze ondergesneeuwd raken in de grote massa”, zegt Paul Borsboom, productmanager snijbloemen. „Sommige bloemen zijn maar vier of acht weken op de markt. Ze zijn voorbij voor je ze in de gaten krijgt. Ze vinden hun weg wel, maar niet in de breedte van de markt die ze zouden kunnen hebben.”

Dit speelde zowel aan de producttafels zomerbloemen, snij-, bes- en trekheesters als bij het bolbloemenassortiment. Volgens Borsboom was het beter om de krachten te bundelen in een overkoepelende producttafel. Sinds april dit jaar is dit ook gedaan, namelijk in de Producttafel Global Seasonal Flowers. „Dan kun je meer gestructureerd activiteiten ondernemen om het brede assortiment goed in beeld te brengen. Individuele kwekers zijn daar vaak te klein voor.”

Op dit moment loopt de promotiecampagne ’365 dagen bloemen’, met onder meer een magazine dat onder 36.000 bloemisten wordt verspreid. „We denken nu al na hoe we de promotie in 2020 tot 2022 willen invullen”, zegt Marcel van Tol, voorzitter van de FPC Zomerbloemen.

Persoonlijk advies
Aan de Producttafel Global Seasonal Flowers werken productmanagers, veilingmeesters, een accountmanager en een productverkoper daghandel samen. Zij verzamelen kennis over producten en de markt, en vertalen deze naar kansen voor aanvoerders en klanten.

Elke vier weken wordt een generieke nieuwsbrief verzonden naar alle kwekers, en ook een specifieke nieuwsbrief naar de aanvoerders van bepaalde producten. Daarnaast kan Royal FloraHolland individuele telers afzetadvies geven voor zijn producten, waarin bijvoorbeeld de positie van de aanvoerder wordt vergeleken met de hele productgroep. Dit is een dienst die standaard bij het lidmaatschap van de veiling wordt aangeboden. „Voor de telers van seizoensproducten is de klok heel belangrijk. Meer dan 90% voert daarop aan”, zegt Borsboom. „Veel ondernemers zijn vooral bezig met de teelt, niet met de markt.”

Een goed marktadvies kan ook leiden tot minder pieken in de aanvoer, denkt zomerbloementeler Van Tol. „Zo kunnen we samen meer uit de markt halen.”

Nieuwe productkalender
Voor Borsboom is ’duurzaamheid’ een van de belangrijkste items die binnen de FPC besproken worden. „Dit is een thema waar we dit jaar meters in willen maken, zodat we zijn voorbereid op de veranderingen in de markt. De FPC en de producttafel werken hierin nauw samen. Zo heeft de FPC de producttafel gevraagd om in kaart te brengen welke verpakkingen per product worden gebruikt.”

Een ander doel van de producttafel Global Seasonal Flowers is de opzet van een seizoenskalender, die wordt beheerd door Royal FloraHolland. Deze wordt in eerste instantie gevuld met historische gegevens, en kan worden geactualiseerd door persoonlijk contact met de aanvoerders. „Door inzicht in de aanvoer is de producttafel in staat om kansen en bedreigingen te signaleren voor onze leden. En kunnen we klanten inzicht geven in het brede aanbod”, aldus Borsboom.

Overigens is er al eerder zo’n seizoenskalender geweest, maar die is ter ziele gegaan. „Het succes staat of valt met de bereidheid van telers om de verwachte aanvoer op te geven”, zegt Van Tol. „Blijkbaar ontbreekt het ze de tijd daarvoor.” Een mogelijkheid is om deze kalender te laten verzorgen door een derde persoon.


Fusie van vijf FPC’s
Per 1 januari 2019 worden vijf FPC’s samengevoegd tot twee. De FPC’s bolbloemenassortiment en calla’s gaan samen, net als de FPC’s zomerbloemen, snij-, bes- en trekheesters en exoten. In totaal omvatten deze groepen 2.000 telers.

Dit artikel verder lezen?

Uw voordelen

  • Toegang tot alle besloten Plus-artikelen: analyses, interviews, opinie, duiding
  • Wekelijks ons digitale magazine in je e-mail en/of
  • Ontvang elke vrijdag het tijdschrift Vakblad voor de Bloemisterij
guest
0 Reacties
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties