Consument kiest deels voor ‘gemak van online’ in koude Valentijnsweek

    Online was het hartstikke druk, in de winkel ietsje minder. De koude Valentijnsweek met sneeuw en ijs zorgde ervoor dat klanten met name online veel boeketten bestelden voor hun Valentijn. Maar ook daar pikte de bloemist een graantje van mee. „Gemiddeld hebben we bijna driehonderd boeketten gemaakt in het weekend”, aldus Jan van der Horst, eigenaar van de Bloemen- en Plantenbeurs in Santpoort-Noord.

    Collega-bloemisten geven voor het grootste deel eenzelfde beeld, blijkt uit een belrondje onder bloemisten. De verkopen zijn goed geweest, maar het was een andere Valentijn dan anders. En dat heeft niet alleen te maken met de coronamaatregelen, maar zeker ook met de kou die een week voor Valentijn zijn intrede deed in Nederland. Daardoor was de aanloop naar Valentijnsdag minder dan andere jaren. „Door de sneeuw en het ijs misten we ook een beetje de ‘gewone’ koper die bijvoorbeeld een bos tulpen komt kopen. Met name oudere mensen durfden de deur niet uit”, legt Jan van der Horst uit. „Maar wij klagen niet hoor: we hebben online via Topbloemen.nl bijna driehonderd boeketten verkocht en met name op zaterdag was het ook druk in de winkel. Valentijnsdag zelf was echt wat minder. Ik denk dat veel klanten nog een dag genoten van de ijspret.”

    Een bloemist in Lisse laat klanten kiezen uit een aantal boeketten; boeket 3 is al uitverkocht!

    Knetterduur

    Net als Jan hadden veel bloemisten hun bloemen binnen gezet en gebruikten ze de etalage om boeketten te laten zien aan hun klanten. „Een kwestie van aanwijzen en inpakken. Het was echt te koud buiten voor de bloemen.” Het gemiddelde bedrag van de boeketten bij de Bloemen- en Plantenbeurs lag tussen de 15 en 25 euro. Online kochten mensen veel duurdere boeketten, wel tot 120 euro. „De rode rozen waren knetterduur.”

    Toename van 48%

    Zowel Fleurop als bloomon melden meer Valentijnsbestellingen te hebben verwerkt dan vorig jaar. Fleurop meldt op NU.nl een toename van 48%, een record. Bloomon spreekt van zesmaal zoveel eenmalige bestellingen. De online verzendorganisatie werkt sinds kort met de mogelijkheid om eenmalig te bestellen (naast de abonnementenservice), met name bij bloemenfeestdagen.

    Bron: Bloem&Blad | Foto: Ralph Mens

    guest
    0 Reacties
    Inline feedbacks
    Bekijk alle reacties