De Boomkwekerij Markt Consument koopt meer fruitbomen

    Consument koopt meer fruitbomen

    0

    Nederlandse consumenten kochten in 2016 fors meer fruitbomen dan in 2015. Vaste planten behouden met afstand het grootste bestedingsaandeel. Dat blijkt uit GfK-onderzoek onder 10.000 consumenten.

    Bij de meerjarige tuinplanten is het bestedingsaandeel van fruitbomen in 2016 gegroeid naar 8% tegen 5,7% in 2015. Dat betekent een stijging van 42%.

    Vaste planten bleef bij meerjarige tuinplanten verreweg de belangrijkste productgroep en wist haar positie zelfs nog iets te verstevigen: van een bestedingsaandeel van 48% in 2015 groeide deze naar 48,2% in 2016. Het aandeel van kuipplanten nam met 5% toe.

    De productgroepen Sierheester, Sierboom en Klimplant lieten een daling van het bestedingsaandeel zien.

    De omzet van meerjarige tuinplanten kwam in 2016 op hetzelfde niveau uit als in 2015: €245 miljoen. Een stijging of daling van het bestedingsaandeel van een productgroep betekent daardoor eveneens een stijging of daling van de omzet van deze productgroep.

    Lees meer over de GfK-cijfers in De Boomkwekerij nummer 7. Deze ligt 31 maart bij abonnees op de mat.

     

    Ron Barendse
    Ron Barendse is sinds 2009 vakredacteur bij De Boomkwekerij. Hij schrijft onder andere over markt & afzet en personeel & organisatie.