Cool

0

Wat zijn de belangrijkste criteria voor een succesvol transport van snijbloemen? Op plek één, twee en drie: de temperatuur. Pas daarna volgt de rest, aldus het advies dat ik ooit mee kreeg van een collega van FlowerWatch. Een Nederlands bedrijf dat zich bezighoudt met het verbeteren van de koelketen en het waarborgen van een goed vaasleven.

Het klinkt zo eenvoudig: koud de doos in, koud de doos uit. Maar dat valt knap tegen! In de afgelopen 15 jaar hebben we de bloemen de hele wereld over gestuurd, maar het lukt toch zelden om een luchtvrachtzending ononderbroken onder de 10°C te houden.

Hoe komt dat toch? De zwakke schakels zitten met name bij de kwekers en de luchtvaartmaatschappijen. Nog altijd hebben veel Zuid Amerikaanse kwekers hun koelcellen niet op orde. Slecht onderhoud, gebrekkige luchtcirculatie of onvoldoende teruggekoelde bloemen zijn de basis van het probleem.

Bovendien laat het wegtransport naar de luchthavens vaak te wensen over (geen of gebrekkige koeling), waardoor het met de aanlevertemperatuur bij de vrachtagenten al vaak mis gaat.

De vrachtagenten hebben hun zaakjes wél op orde. Maar zodra de bloemen daarna bij de luchtvaartmaatschappijen worden gedropt, gaat het opnieuw fout. Het scannen en opbouwen van de vliegtuigplaten vindt buiten de koelcel plaats.

En ook het in- en uitladen van de vliegtuigen speelt zich uiteraard in de buitenlucht af. Het komt niet zelden voor dat dit op het warmst van de dag gebeurt, onder de tropische zon en tevens op een gloeiende tarmac. Bovendien, hoe verder de eindbestemming, hoe groter de kans op tussenlandingen en dus dat dit bovenstaande zich herhaalt.

Thermodekens worden opvallend genoeg zelden gebruikt. En zo komt het voor dat de snijbloemen bij aankomst tot wel boven de 22°C opgewarmd zijn! Eigenlijk te bizar voor woorden, terwijl er notabene op elke vrachtbrief ‘keep cool at 1 – 4°C’ staat geprint.

Ik heb mij er vaak over verbaasd hoe een inmiddels zo een volwassen sector nog steeds die cool chain bij de luchtvracht niet beter onder controle krijgt. Terwijl het notabene bij de reefer containers over zee al wel heel lang lukt. Logistiek, het blijft een ‘coole’ bezigheid.

Victor van Dijk, is vestigingsmanager Zuid-Amerika voor Fleurametz