Hortipoint Dat bloemist verdwijnt, is niet altijd schuld supermarkt

Dat bloemist verdwijnt, is niet altijd schuld supermarkt

1

Wat heb ik toch een mooi beroep! Tijdens de kerstperiode mag ik voor klanten shoppen en etalages fotografen. Eén Europa, ja het bestaat nog, maar wat zijn de verschillen groot. Het meest afwijkend was wederom Londen.

De brexit is al begonnen, als je puur naar kerstpresentaties kijkt. Een positieve en zeer originele afscheiding is gaande. Weg met oude tradities. ‘Rocking santa’, disco trees en vooral heel veel felle kleuren en fantasie. Maar hoe was het groen? De plantenafdeling van Selfridges was om te huilen. Zo saai. Ik zag niets terug van al die prachtinnovaties die ik op beurzen zie. Dit top warenhuis heeft de prioriteit op beauty, mode en food. Alles is daar verleidelijk, vol nieuwe concepten en aandacht voor elk detail.

Waarom niet op de groen-afdelingen, waarom nou zo saai? Ook in München zag ik dat, maar ja van Duitsland verwacht je dat enigszins. Traditie staat daar hoog in het vandaal. In München waren het, net als in Milaan, de topdesigners die het verschil maakten. Tropische kerstbomen bij Prada en heel veel nep bij Gucci, van roze planten tot nep haar en sneakers met kingsize juwelen. Het is duidelijk dat de vernieuwing ver van echt en puur zit.

Verandering is de realiteit
Bloemisten (niet allemaal) reageren zeer anti op alles wat nep is. Reacties als ‘afschuwelijk’ zijn niet van de lucht. En dat mag. Je bent niet voor niets bloemist geworden. Maar dat bloemisten verdwijnen, is niet altijd de schuld van de supermarkt of Bloomon. Ik wijt het aan consumenten inleefvermogen. Waar is de commerciële gedrevenheid, oftewel consumenten blij maken, versus je persoonlijke smaak? Kunnen voldoende bloemisten afstand nemen van hun eigen ‘natuurlijke’ principes?

Ik verafschuw panterprintjes maar als de trend ‘panter’ in is, dan is het mijn uitdaging de meest smaakvolle en commerciële panteritems te ontwikkelen. Een vakman beweegt mee met de tijdsgeest en zoekt naar de best passende vertaling. Wees open-minded en kijk niet neer op onnatuurlijke uitspattingen. Roze haar, paarse nagels, botox: het is allang de wereld waarin we leven. En dat is geen fake-nieuws. Dat London ‘rocking Santa’s’ heeft en Prada kokospalmen als kerstboom zijn voortekenen van nieuwe tradities. En of we dat nu willen of niet, verandering is de realiteit. Blijf een natuurpurist, want voorlopig is er zeker nog markt voor, maar wordt geen dinosaurus. Een uitgestorven soort, die alleen nog in nep te koop is…

Deze column van Sandra Könings staat in het Vakblad voor de Bloemisterij nr. 2 van vrijdag januari 2019. Het vakblad compleet digitaal lezen? Kijk dan op mijnbloemisterij.nl.

1
Reageer op dit artikel

avatar
1 Comment threads
0 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
1 Comment authors
Henni Recent comment authors
nieuwste oudste meest gestemd
Henni
Gast
Henni

Ik zou zeggen dat in Duitsland het best kerst wordt gevierd! Al die kick kerstmarkten en de gezelligheid. Meestal ook met een beetje sneeuw! heerlijk!