Hortipoint De consument als klant zien, is een fout die veel siertelers maken

De consument als klant zien, is een fout die veel siertelers maken

1

In de sierteelt zie je vaak dat de marketing gericht is op een verkeerde doelgroep. En dat is jammer, want dan is de Return on Investment (ROI) er niet. Zonde van het geld dus. Een vaak voorkomende gedachte is dat je de communicatie moet richten op de consument. Want dat is immers de eindklant. Toch?

Nee. Een veelgemaakte fout in de sierteelt

Een collega-marketeer van een bekend exportbedrijf vertelde eens vol overtuiging dat de consument toch echt de klant is. En dat door het maken van content voor die consument en meer pull uit de markt komt. En dus meer vraag naar de producten die de exporteur verhandelt. De consument is inderdaad de eindklant. Maar is het de klant van de kweker of van de groothandel?

De consument als klant zien, is een fout die veel siertelers maken. Te vaak wordt door kwekers gekozen om een website of facebookpagina te maken die gericht is op de consument.

Wie is de consument?
En wie is die consument dan? De Margrietlezeres? Gaat de handel niet voor het merendeel naar het buitenland? En zo ja, naar welk land dan? In welke taal ga je dan communiceren? En herkennen de consumenten jouw Kwekerlabel wel? Wordt die er niet afgehaald door de bloemist? En in de retail? Val je daar als kweker nog wel op nu steeds meer wordt gevraagd om eigen, private labels?

Allemaal vragen. Vragen die je moet beantwoorden als je de communicatie richt op consumenten.

Mooie plaatjes maken voor consumenten en daarmee Facebook-likes of ander bereik genereren, is wel gemakkelijk scoren. Je kan snel resultaat behalen. Misschien daarom dat veel marketeers in de sierteelt deze ‘truc’ toepassen en zo hun diensten verkopen aan hun (vaak onwetende) klanten.

Je als kweker of groothandel richten op de consument is toch echt gewoon geldverspilling. Je hebt namelijk geen echt onderscheidend product. Waarom zou je pull genereren voor je collega’s? Want wat doet de consument? Die kiest gewoonweg een product. Niet specifiek het jouwe. Dus als individuele kweker van bijvoorbeeld rozen, gerbera’s, lelies, orchideeën of andere soorten waarvan er meerdere kwekers zijn, de consument benaderen is niet echt zinvol. Laat dat maar aan het bloemenbureau over.

Haal het maximale uit de marketing
Weet, dat om het maximale uit je marketing te halen het heel belangrijk is te bepalen tegen wie je praat. Wie zijn de beslissers over de aankoop van jouw product, en hoe verleid je die de producten bij jou te kopen? (En niet bij de concurrent?) Zodra je beseft wie de klant nu eigenlijk is, dan wordt ineens alles heel duidelijk. Niet alleen wat de doelgroep is, maar tegelijkertijd ook hoe je tegen deze moet praten! En dat doe je door de klant proberen te begrijpen.

Wie koopt jouw producten? Waarom kopen ze die? Welk voordeel is er voor de klanten als ze bij jou kopen? Wat willen de klanten van jou? Het gaat dus niet zozeer om de producten, maar over de klant! En door die goed te definiëren, en daar je marketinginspanningen op af te stemmen, behaal je een voorsprong op de concurrent.

1
Reageer op dit artikel

avatar
1 Comment threads
0 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
1 Comment authors
Kaylee Mostert Recent comment authors
nieuwste oudste meest gestemd
Kaylee Mostert
Gast
Kaylee Mostert

Goed artikel, Arnold! Als we langzaam allemaal iets meer in deze richting durven te kijken zullen er héle mooie dingen ontstaan. Ga zo door!