Vakblad voor de Bloemisterij Corona ‘De coronacrisis toont de veerkracht van onze sector’

‘De coronacrisis toont de veerkracht van onze sector’

0
Vanaf het begin van de coronacrisis was de vraag in Brazilië of er meer gezondheids- of economische slachtoffers zouden vallen. President Jair Bolsonaro sprak over een griepje en wilde dat iedereen aan het werk bleef. In werkelijkheid ging Brazilië op slot, net als veel andere landen.

Of dit alles niet genoeg was, werd de politieke crisis met de week erger. Ministers namen ontslag en politici waren meer met hun politieke positie bezig dan met het besturen van het land. Waarschijnlijk zijn er weer enorme bedragen naar verkeerde zakken weggevloeid door overfacturering bij aankoop van medische apparatuur en dergelijke.

Bloemisten en tuincentra moesten half maart dicht. Het duurde tot mei dat ze weer open mochten. De aprilcijfers van Veiling Holambra illustreren de crisis: 42% omzetverlies ten opzichte van april 2019. De situatie van snijbloemen was veel beroerder dan van potplanten. Snijbloemen worden vooral gekocht voor decoraties, en die markt verdween bijna helemaal. Op de veiling namen we alle maatregelen om door te mogen draaien.

De coöperatie nam ook maatregelen om de leden te ondersteunen. We betaalden de ledenlening van het jaar 2011 in april in één keer uit in plaats van bedragen per maand. Het doordraaitarief zetten we voor onbepaalde tijd op nul. We berekenden geen piekhuur voor logistieke middelen. Eind april kondigden we aan dat we tot 1 januari 2021 de provisie met één procent verlagen.

Met klanten die in betalingsproblemen kwamen, voerden we gesprekken om tot oplossingen te komen. Uiteindelijk zijn alle rekeningen netjes betaald. Om de verkopen te stimuleren voerde Veiling Holambra ook de marketinginspanningen op. Zowel in de winkels als via de media. Bloemen en planten hebben kracht en zijn één van de beste cadeaus voor speciale dagen zoals Moederdag!

Zoals altijd maakt een crisis veel los en proberen we ons zo goed mogelijk aan te passen. Zo benutten kwekers en kopers de digitale diensten veel beter, vooral de verkoop van klokvoorverkoop kreeg een vlucht. Inmiddels zijn we 24 uur en 7 dagen per week volledig operationeel: met commerciële diensten, logistieke aflevering en administratieve diensten. De crisis toont de veerkracht van onze sector en levert verbetering van dienstverlening op, waardoor de toekomst er voor onze sector goed uitziet!

André van Kruijssen,

CEO Veiling Holambra

Lees hier meer blogs van André

Reageer op dit artikel

avatar