Vakblad voor de Bloemisterij ‘De problemen zijn als een komeet op ons afgekomen’

    ‘De problemen zijn als een komeet op ons afgekomen’

    0

    Het lijkt wel of ik mijn laatste blog in een andere eeuw schreef. Zes weken terug waren we in de ban van carnaval en vertelde ik over de uitstekende vooruitzichten voor 2020. Geen vuiltje aan de lucht. Ach, iets in China, maar dat was ver weg.

    Nou, de problemen zijn als een komeet op ons af gekomen. Het coronavirus verspreidde zich snel gedurende carnaval. De strenge maatregelen die hierna in Brazilië werden afgekondigd resulteerden in dezelfde taferelen als tijdens het veilen in Aalsmeer en Naaldwijk.

    Toen zagen we pas hoe kwetsbaar onze sector kan zijn. Alle niet-essentiële detailhandel moest dicht en dat voelen we. We werden afhankelijk van supermarkten, maar de consument had slechts oog voor groente, fruit en schoonmaakmiddelen. Bloemen en planten behoorden voor de consument even niet tot de essentiële producten.

    In die eerste week van de crisis stopten we het veilen. De verkopen gingen door via klokvoorverkoop, onze webshop en de dagelijkse bemiddeling. In de eerste dagen zakte de omzet dramatisch weg, maar geleidelijk begonnen klanten weer te kopen. We schaalden de marketing op via de sociale media en acties in de winkels. Een crisisteam startte om onze situatie, deels via diverse media, bij de overheid bekend te maken.

    Ibraflor nam hierin de leiding. Dat is de overkoepelende organisatie voor alle producenten van bloemen en potplanten in Brazilië. Uiteindelijk resulteerde dit in maatregelen van politici. Op dit moment is het nog onzeker of er meer bloemenzaken en tuincentra open mogen blijven. Zeker is wel dat deze situatie niet te lang kan duren en dat steeds meer bedrijven creatief en innovatief worden en via e-commerce en belevering de zaken oppakken.

    We zijn van plan om het veilen weer op te pakken. Dat hangt wel af van de goedkeuring van de gemeente hier. We hebben geen KOA en het aantal personen op de tribune moet beperkt blijven. Binnenkort starten alle campagnes voor de Moederdag. Een uiterst belangrijke datum voor onze leden. Wij zetten ons in om deze verkoop zo veel mogelijk plaats te laten vinden.

    Het is een bizarre en dramatische situatie. Ik wens iedereen heel veel sterkte om deze periode door te komen. Blijf vooral gezond!

    André van Kruijssen,

    CEO Veiling Holambra

    Lees hier meer columns van André.

    Reageer op dit artikel

    avatar