Digitaliseren is meer dan goede software aanschaffen

Met alle handelsplatformen die er zijn ontkom je als sierteler bijna niet meer aan digitalisering van je afzet. Op dat gebied zijn diverse softwarepakketten te koop, die al dan niet op maat worden gesneden. Waar moet je op letten als je wil gaan digitaliseren? Er komt heel wat bij kijken. En zelfs met het meest ideale softwarepakket ben je niet meteen goed geautomatiseerd.

De trends in de afzet van sierteeltproducten zijn bekend: meer bestellingen, kleinere aantallen en kortere levertijden. Digitalisering is bijna een must geworden om orders efficiënt te verwerken en om te kunnen communiceren met handelsplatformen en -bedrijven. Daarbij maakt het nogal verschil of een bedrijf groot of klein is, en of het produceert voor de daghandel of voor de retail. Er zijn tal van partijen die software-oplossingen aanbieden, al dan niet op maat gesneden. Keuze genoeg dus. Maar waar moet een ondernemer op letten als hij gaat digitaliseren?

Wil je wel digitaliseren?

„Gezien de ontwikkeling van de markt is digitaliseren bijna een gegeven. Als je besluit daarin mee te gaan, dan moet er wel de wil zijn om te veranderen”, zegt Chiel Post, adviseur bij Agritect Advies. „De handel wordt een stuk zakelijker en anoniemer. Voorheen kon je overleggen met de klant, bijvoorbeeld over het exacte aantal planten of over de verpakking. In de webshop geldt: wat in de webshop staat, moet je kunnen leveren. Het is een belofte, waar je je aan moet houden.”

 

Dit artikel verder lezen?

Uw voordelen

  • Toegang tot alle besloten Plus-artikelen: analyses, interviews, opinie, duiding
  • Wekelijks ons digitale magazine in je e-mail en/of
  • Ontvang elke vrijdag het tijdschrift Vakblad voor de Bloemisterij
guest
0 Reacties
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties