Vakblad voor de Bloemisterij Markt & Trends Dode Ecuadoraanse bloemen als pleister op de wonde

Dode Ecuadoraanse bloemen als pleister op de wonde

0

Bloemen die verloren gegaan zijn tijdens de oktoberonrust in Ecuador worden ingezet in het Dead Flower Project.  In gedroogde vorm worden ze tot half december in een speciale campagne te koop aangeboden. Het project is bedoeld om slachtoffers van getroffen kwekerijen een handje te helpen. Volgens de initiatiefnemers is er onverwacht veel belangstelling.

Tientallen kwekerijen werden tijdens de anderhalve week durende staking en gewelddadigheden zwaar getroffen. Demonstranten protesteerden in oktober tegen onder meer de stijging van de brandstofprijzen. Ondernemingen konden vaak hun vracht door blokkades niet naar het vliegveld krijgen. Manifestanten belaagden bovendien ondernemingen en intimideerden personeel. Ze probeerden werknemers mee te krijgen naar demonstraties. Het leidde vaak tot sluiting van een kwekerij. 11.000 ton bloemen gingen verloren. De sector schatte de schade op 40 miljoen dollar.

Het ministerie van Landbouw en Veeteelt, brancheorganisatie Expoflores en publiciteitsbureau Paradais DDB maken nu van de nood een deugd. Zij gooien de dode bloemen niet weg, maar stoppen ze in een aantrekkelijke papieren verpakking met daarop de projectnaam en achtergrondinfo. Ze bieden de bloemen via diverse kanalen aan. Dat gebeurt online via sociale media en op www.deadflowerproject.com. Na een product te hebben gekozen worden klanten doorgeleid naar een ‘Mercado libre’ winkel. Ook zijn de dode bloemen op sommige plekken direct te koop.

Getroffen families

De producten zijn een bloem (7 dollar), een boeket (15 dollar) of een doos (60 dollar). Na online bestelling duurt levering ongeveer drie dagen.

De doelgroep is in principe iedereen. „In de praktijk zijn het vooral bedrijven of organisaties die het project helpen door grote partijen op te kopen”, zegt José Serrano namens het project. „Tot nu gaat het verrassend goed. We hebben nog geen exacte verkoopcijfers. Die worden pas aan het eind van de campagne vrijgegeven.”

De opbrengst is bedoeld voor getroffen families die gedurende de stillegging van hun bedrijven geen inkomsten hadden. Het geld gaat volgens Serrano niet rechtstreeks naar hen, maar naar fondsen, naar programma’s waarvan ze gebruik kunnen maken. De actie loopt tot 15 december of totdat het aanbod op is.

Reageer op dit artikel

avatar