Duizendste ecocombi op de Nederlandse wegen

Minister Schultz-van Haegen van Infrastructuur en Milieu overhandigde maandag 16 juni de ontheffing voor de 1.000-ste ecocombi aan sierteeltvervoerder Van der Velden uit Bleiswijk. Dit meldt EVO.

Transport en Logistiek Nederland (TLN) en verladersorganisatie EVO zijn trots op dit resultaat. Nederland is één van de koplopers van Europa in het gebruik van deze langere vrachtauto’s. De organisaties hopen dat in de toekomst meer Europese lidstaten het voorbeeld van Nederland volgen en ecocombi’s toelaten op hun wegennet.

In het jaar 2000 is de eerste ecocombi in Nederland de weg op gegaan. Na een aantal succesvolle proeven is de ecocombi inmiddels in de wetgeving opgenomen. De vervoerssector in Nederland kan hiermee jaarlijks miljoenen kilometers aan wegvervoer uitsparen. TLN en EVO verwachten dan ook dat het aantal ecocombi’s snel verder zal toenemen.

Ecocombi’s zijn in andere lidstaten van de EU niet overal toegestaan. Het Europees parlement stemde op 15 april van dit jaar tegen grensoverschrijdende inzet van ecocombi’s.

In Nederland mogen ecocombi’s overal rijden, in Duitsland alleen op de snelwegen. De regelgeving in Duitsland gaf problemen rond Veiling Rhein-Maas, maar rond die veiling is nu een uitzondering gemaakt voor ecocombi’s.

Na de plenaire stemming in het EP, moet de Raad zich nog over het voorstel uitspreken. Dit zal rond de zomer gebeuren. Daarna moet de Raad en het EP tot een gemeenschappelijk standpunt komen. Dit gebeurt naar verwachting in het najaar.

Een ecocombi of LZV is een vrachtauto met een maximale lengte van 25,25 meter en een maximum gewicht van 60 ton. Twee ecocombi’s kunnen dezelfde hoeveelheid lading vervoeren als drie gewone vrachtauto’s. Ecocombi’s bieden daarmee grote voordelen op het gebied van logistiek en milieu.