Vakblad voor de Bloemisterij Duurzaamheid is hot, voldoe jij al aan het zes puntenplan?

Duurzaamheid is hot, voldoe jij al aan het zes puntenplan?

0

Begint het u ook op te vallen? In zo’n beetje alle sectoren is duurzaamheid een hot thema. Op social media draai ik net een selectie op de hashtags #duurzaamheid en #duurzaam en zie dat er berichten in overvloed zijn. Eigenlijk alle sectoren die er in Nederland toe doen, zijn driftig berichten aan het posten.

De bouw timmert goed aan de weg, zonnepanelen leveranciers, de bio vertegenwoordigers, politiek en gelukkig ook heel veel mooie berichten uit de Food & Agri sectoren. Daarbij blijft de sierteelt niet achter. Daarmee is het ook veel kijken en bekeken worden, valt mij op. Doe je er op duurzaamheid toe wanneer je niet zichtbaar bent op social media, de pers en je eigen website? Ik durf daar wel NEE op te beantwoorden.

Een mooi voorbeeld van afgelopen week. Ik mocht een prachtig internationaal familiebedrijf actief in de glasgroente en in de sierteelt bezoeken. Een zeer selectief deurbeleid, niet iedereen mag naar binnen. Niet vanwege grote geheimen, nee zeer strakke hygiëne protocollen om maximaal de productkwaliteit te borgen. Al pratende weg blijkt dat het middelengebruik tot nihil is teruggebracht. Bedrijf heeft geen SKAL certificaat, maar kan daarmee zo aan de slag.

Ook hier merk je dat het bedrijf niet alleen op aarde is om winst te maken, maar ook om een bijdrage te geven aan de omgeving en de mensen die direct of indirect van het bedrijf afhankelijk zijn. Zowel hier als op de buitenlandse vestigingen. En dan de reflectie. Al deze mooie inspanningen en prestaties zijn niet zichtbaar voor de buitenwereld, onze maatschappij. Dus nog te werken aan externe (maatschappelijke) zichtbaarheid.

Steeds meer bedrijven beginnen in te zien dat je bewijsrecht haalt uit de hoogst haalbare certificaat zoals MPS A+, MPS Product Proof, Benefits of Nature, of het Planet Proof certificaat (oud milieukeur). In de aardappel, fruit, witlof en groente is het planet proof certificaat bij de Nederlands retailers de license to deliver aan het worden.

De veiling en de handel (DFG, Royal Lemkes, Waterdrinker en Fleura Metz) hebben een versnellersinitiatief opgestart om de boel echt aan te jagen. FSI timmert internationaal hard aan de weg om bloemen en planten in 2020 voor 90% duurzaam verantwoord geproduceerd te krijgen. Ahold is met haar leveranciers hard op weg om het deurbeleid voor duurzaam geproduceerde bloemen te verzwaren. Samen met haar telers wordt gekeken wat haalbaar is. Bij Ikea kom je niet meer binnen zonder de juiste papieren, op korte termijn volgen nog veel retailers en tuincentra.

Duurzaamheid is dus HOT, in alle sectoren. Wegduiken lukt niet meer, u wordt vol meegezogen in deze trend die al lang geen hype meer is. De vraag is, bent u als ondernemer, bedrijfsleider of manager met uw bedrijf op het onderdeel duurzaamheid al toekomst vast?

Een aardige checklist om te kijken of u nog wat te doen heeft de komende tijd:

  1. We vinden het belangrijk om ons maximaal in te spannen voor een gezonde teelt, gezonde en vitale medewerkers en zo min mogelijk uitstoot naar onze omgeving.
  2. Door ons bedrijf te certificeren, op bijvoorbeeld MPS A+, MPS Product Proof, BON, of Planet Proof, laten wij zien dat we op een verantwoorde manier produceren. Overigens zien wij certificering als middel, niet als doel op zich.
  3. We zijn trots op deze bereikte mijlpalen, wij vertellen hierover op onze website, social media en gewoon op iedere verjaardag of plek waar we hierover kunnen vertellen.
  4. Wanneer het even tegenzit, geven we niet op en zetten door, want we vinden het onderwerp duurzaamheid te belangrijk om te verslappen of een oogje dicht te doen.
  5. Onze omgeving, personeel en onze klanten herkennen onze duurzaamheidsprestaties en prijzen ons aan bij nieuwe klanten, leveranciers en andere stakeholders.
  6. We krijgen hierdoor nieuwe relaties met nieuwe opdrachten, het bedrijf floreert verder. Dit brengt mij, ons bedrijf en onze medewerkers verder, we zijn hierdoor in staat om te bouwen aan het toekomstig bestaansrecht van ons bedrijf.

Reageer op dit artikel

Laat als eerste een reactie achter.

avatar