Editie 41 Kom in de Kas achter de rug

Tegen 5 uur ’s middags waren alle vlaggen van Kom in de Kas aan de Hoofdweg in de Kwakel gestreken. Jaro Berghoef, regionaal bestuurslid, spreekt van een zeer geslaagde editie mede dankzij het zeer mooie weer tijdens het 2-daagse evenement. Het was iets drukker dan vorig jaar, schat hij in. Over twee dagen denkt hij dat circa 12.000 bezoekers de zes deelnemende bedrijven hebben bezocht.

Echte publiekstrekker was dit jaar het nieuwe paprikabedrijf Duijnisveld. Op de luchtfoto in het programmaboekje is nog geen glas op de staalconstructie te zien. „Vorig jaar tijdens Kom in de Kas waren de voorbereidingen voor de bouw in volle gang en toen zijn we al benaderd mee te doen. Met alle liefde hebben we die toezegging gedaan”, vertelt mede-eigenaar Ruud Duijnisveld

Dat vooral het paprikabedrijf extra aandacht trok, heeft volgens hem meerdere redenen. Allereerst zijn er niet veel glasgroentebedrijven in en om Aalsmeer en Duijnisveld heeft van het weekend meerdere keer gehoord dat veel mensen zijn komen kijken omdat ze het bedrijf gestalte hebben zien krijgen. Het ligt immers aan een doorgaande weg. En toen eenmaal het glas erop lag, was men ook wel benieuwd wat zich inmiddels daarbinnen afspeelde.

Respect gewas

Wat hem onder mee opviel is dat bezoekers het gewas met respect behandelde. Nou op die ene bezoeker na, geint Duijnisveld. Een paprika was namelijk aangevreten. „Iemand had schijnbaar erg honger.”

Bij het horen van deze anekdote, wist vrijwilliger Wendy er ook nog wel een. Bij haar kwam een jongetje melden dat hij een paprika geplukt had. Dat moest hij van zijn moeder, zei hij enigszins verlegen. Wendy stelde hem gerust en gaf er een positieve draai aan. Als hij paprika’s plukken zo leuk vond, dan mocht hij met alle liefde over een paar jaar gerust terugkomen om als vakantiekracht of wellicht als vaste medewerker zoveel mogelijk paprika’s plukken als hij maar wilde.

205.500 bezoekers

De landelijke organisatie meldt dat van het weekend ongeveer 205.500 mensen de kassen in 22 regio’s verspreid over Nederland hebben bezocht. En noemt daarmee de 41e editie van het grootste publieksevenement van de glastuinbouw met als thema ’Een kleurrijke toekomst’ wederom een succes. Meer dan 150 enthousiaste kwekers stelden hun bedrijf open voor het publiek, dat dankzij het prachtige lenteweer massaal op pad ging.

Fietsuitje bij uitstek. Mede door het mooie weer kwamen veel mensen op de fiets naar de kassen. Zo werd een leerzaam uitje ook een duurzaam en gezond uitje.
guest
0 Reacties
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties