Eerste PlanetProof-tulpen geveild

    Maandag 5 februari zijn de eerste tulpen met het keurmerk ‘On the way to PlanetProof’ geveild op FloraHolland in Rijnsburg. Deze tulpen zijn de eerste snijbloemen ter wereld die worden verkocht onder het keurmerk PlanetProof (voorheen: Milieukeur).

    De tulpen zijn geteeld volgens strikte voorschriften die zijn gebaseerd op de Duurzame Ontwikkelingsdoelen van de Verenigde Naties. Bij de teelt wordt het gebruik van gewasbeschermingsmiddelen beperkt en wordt zuinig omgegaan met water en energie. PlanetProof tulpen zijn hiermee koploper in het aanbod van duurzame bloemen.

    De tulpen zijn geteeld door het bedrijf JUB Holland uit Noordwijkerhout dat sinds 2016 ook bloembollen aanbiedt onder hetzelfde keurmerk. Het gebruik van deze gecertificeerde bollen is een harde eis voor de productie van de bloemen. Het produceren van een bos PlanetProof tulpen duurt twee jaar: één jaar voor de teelt van de bollen en één jaar voor de teelt van de bloemen. Daarmee biedt het keurmerk PlanetProof een harde garantie aan afnemers dat de gehele productie op een duurzame wijze plaatsvindt. De verwachting is dat steeds meer afnemers, zowel bloemisten als supermarktketens, in de komende jaren de overstap maken naar bloemen met het PlanetProof-keurmerk.

    Esther Noordermeer (rechts) van bloemenatelier Capri in Sassenheim met een klant die de eerste PlanetProof tulpen koopt.

    Aanbod vergroten

    De bloembollensector werkt hard aan verduurzaming. Het certificeren van producten draagt bij aan het zichtbaar maken van deze inspanningen. De sector zet in op het vergroten van het aanbod van producten die onder het keurmerk ‘On the way to PlanetProof’ en het biologisch keurmerk worden aangeboden. Deze keurmerken voldoen aan alle eisen van de nationale en internationale retail en aan de criteria voor duurzaam inkopen van de Nederlandse overheid.

    Het certificatieschema voor PlanetProof bolbloemen is ontwikkeld door keurmerkhouder SMK in samenwerking met ketenorganisatie KAVB en met een financiële bijdrage van Stimuflori, het fonds voor promotie en innovatie in de Nederlandse sierteeltsector.

    Bron: KAVB | Foto: René Faas

    guest
    1 Reactie
    Oudste
    Nieuwste Meest gestemd
    Inline feedbacks
    Bekijk alle reacties
    Leo Janssen
    Leo Janssen
    6 jaren geleden

    On the way to Planetproof, logisch dat de consument niks meer snapt waar welk keurmerk voor staat. Breng eens orde in de chaos van keurmerken en certificaten. In de supermarkten word je er mee doodgegooid en dan nu in de bloemen ook. Waarom die enorme versnippering. Al die keurmerken willen het beste voor de planeet, maar samenwerken…….