Europees Parlement stemt tegen ecocombi

Het Europees parlement heeft dinsdag 15 april tegen grensoverschrijdende inzet van ecocombi’s – superlange vrachtwagens – gestemd. TLN, EVO en VGB noemen dit een gemiste kans.

Volgens Transport en Logistiek Nederland TLN), verladersorganisatie EVO en VGB zou het toestaan van ecocombi’s in de EU efficiënter en duurzamer te maken.

TLN en EVO hebben daarom geen begrip dat het Europees Parlement (EP) en voorstel voor duidelijke regelgeving over de grensoverschrijdende inzet van ecocombi’s (LZV’s), heeft afgewezen. VGB sluit zich hierbij aan.

Volgens directeur Robert Roodenburg is gebleken dat bij het vervoer van bloemen en planten met een ecocombi met name het volume toeneemt en niet de wieldruk. „In die zin is het voor het milieu een stuk beter.” Ook logistiek biedt het voordelen.

In Nederland mogen ecocombi’s overal rijden, in Duitsland alleen op de snelwegen. De regelgeving in Duitsland gaf problemen rond Veiling Rhein-Maas, maar rond die veiling is nu een uitzondering gemaakt voor ecocombi’s.

In Nederland rijden er volgens TLN en EVO zo’n 1000 ecocombi’s rond. „Inmiddels is gebleken dat ze goed werken. Ik heb nergens gehoord of gelezen dat ze op wegen of bedrijfsterreinen problemen zouden geven”, zegt Roodenburg.

Bij een eerste stemming van de Transportcommissie van het EP in maart werd het voorstel voor grensoverschrijdende inzet van ecocombi’s al afgewezen. Ook bij de plenaire stemming dinsdag in het Parlement kon het voorstel niet op een meerderheid van de stemmen rekenen.

TLN en EVO zijn wel te spreken over het feit dat het EP instemde met een aantal andere (technische) plannen die meer efficiënt en schoner vervoer mogelijk maken.

Na de plenaire stemming in het EP, moet de Raad zich nog over het voorstel uitspreken. Dit zal rond de zomer gebeuren. Daarna moet de Raad en het EP tot een gemeenschappelijk standpunt komen. Dit gebeurt naar verwachting in het najaar.

Zoals het er nu uitziet wordt er volgens TLN en EVO in de nieuwe richtlijn niets vastgelegd over grensoverschrijdend gebruik van ecocombi’s. In dat geval blijft ook de huidige bepaling van kracht op basis waarvan twee aan elkaar grenzende lidstaten onderling grensoverschrijdend met ecocombi’s mogen toestaan.