Fair Flora wil aan de weg timmeren als consumentenlabel

Op de Garden Retail Experience in Nieuwegein is op 7 februari officieel ‘Fair Flora’ gelanceerd, een nieuw bloemen- en plantenlabel dat transparantie biedt over de footprint van producten. „We willen met het label vooral de consument bereiken”, aldus Karolien Tesselaar-Van Tilburg.

Haar man, Rick Tesselaar, is een van de acht deelnemende bedrijven. Naast Tesselaar Alstroemeria voeren Bestplant, Fachjan, Reijm Nieuwerkerk, Smit Kwekerijen, Van der Hoorn Orchideeën, Van Riel en VDE Plant het label. Allemaal bedrijven die aangesloten zijn bij Benefits of Nature en daar hun ecologische footprint hebben laten bepalen. „Benefits of Nature staat echter los van Fair Flora. Telers met de footprint sluiten niet automatisch aan, maar de drempel is natuurlijk wel laag. En als ze voldoen aan onze voorwaarden zijn ze meer dan welkom”, meldt Tesselaar-Van Tilburg.

Zij is niet bang dat Fair Flora weer het zoveelste duurzame keurmerk is in de sector. „PlanetProof en MPS zijn in de sector bekend, maar niet bij de consument. En daar richting wij vooral onze pijlen op. Het is geen reactie op het wegvallen van het consumentenlabel Fair Flowers Fair Plants, maar het vult uiteraard wel een gaat in de markt. Nee, Fair Flora komt vooral voort uit vrouwen uit de sector die vinden dat kwekers wel beter beloond mogen worden voor hun duurzame teeltinspanningen.” Over andere MPS en PlanetProof wil Tesselaar-Van Tilburg verder kwijt dat die retailgestuurd zijn, terwijl Fair Flora de bloemist en tuincentra als belangrijkste afzetkanalen ziet.

Eerlijke prijs

Over het label vertelt Tesselaar-Van Tilburg: „Onze kwekers zijn dag in dag uit bezig met het kweken van prachtige bloemen en planten. Daarbij letten ze op gebruik van meststoffen en gewasbescherming, inzet van energie en elektra en ontwikkeling van personeel. De Fair Flora-kwekers hebben allemaal hun ecologische footprint berekend, ze weten dus waar de knelpunten in de bedrijfsvoering zitten en werken er hard aan om hier verbetering in aan te brengen. Dat doen ze niet alleen, maar in samenwerking met vele partijen. De sierteeltsector kan pas echt verduurzamen als de klant bereid is mee te werken aan die verbeteringen. Fair Flora moet uitgroeien tot hét bloemen- en plantenlabel dat transparantie biedt over de ecologische footprint van bloemen en planten. De resultaten van de Fair Flora-eisen zijn ten alle tijden online te bekijken, inclusief een plan om verder te verduurzamen. Het label moet telers bovendien een eerlijke prijs opleveren voor hun product.”

De zeven vrouwen die staan voor Fair Flora: Karolien Tesselaar-Van Tilburg (uiterst links), Marleen van Arendonk, Marloes Fröling, Marina Kiur, Liza Sokol en Martine Reijm. Zij ondersteunen Fair Flora vanuit hun eigen expertise gebied, ieder draagt zijn steentje bij, daar waar mogelijk.

Lees in de Bloemisterij van 16 februari een interview met Leo van Riel over zijn motieven om deel te nemen aan Fair Flora.

guest
0 Reacties
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties