Fleuramour trekt 16.000 bezoekers

De bloemenbeurs op het kasteel van Alden Biesen, Fleuramour, heeft in vier dagen tijd 16.000 bezoekers getrokken. Dat is 10% meer dan vorig jaar.

Jomi Hemschoote van organisator Rekad toont zich zeer tevreden met de aanloop. De stijgende lijn van voorgaande jaren werd doorgezet. Volgens hem zit Fleuramour op een punt van doorbraak. „Gezien de contacten die we gehad hebben tonen steeds meer landen belangstelling voor Fleuramour.”

Bezoekers van de bloemenbeurs komen met name uit België. Op de tweede plaats komen Frankrijk en Nederland. Daarna komen Italië, Duitsland en Engeland. Hemschoote verwelkomde ook mensen uit Australië, China en Japan.

Volgens Hemschoote was 25- 30% van de bezoekers met het bloemenvak verbonden. De rest was consument. „Het leuke is dat we die twee bij elkaar kunnen brengen.”

In Alden Biesen, in Bilzen, was veel Nederlands product van de partij. Nederlandse kwekers leveren bloemen en in ruil daarvoor maken stylisten creaties waarmee het kasteel, de slotgracht, de tuin, de bijgebouwen en de kerk versierd worden. In de rijschool waren 23 Nederlandse potplantentelers vertegenwoordigd door Floraplanet.

Nieuw dit jaar was de avondvoorstelling op zaterdag. Het kasteel en de tuin en de bloemstukken werden verlicht en de avond werd muzikaal omlijst.

Fleuramour wordt georganiseerd door Rekad, uitgever van onder meer Fleur Magazine en Fleur Creative, magazins voor bloemisten en consumenten die in vier talen verschijnen. De bloemenbeurs vond van 26 tot en met 29 september plaats.

Een impressie van Fleuramour vindt u in het Vakblad van deze week (40).