FloraHolland focust op China en Noord-Amerika

    FloraHolland focust zich met World Flower Exchange, een virtueel platform, op de Noord-Amerikaanse en de Chinese markt. Momenteel doet de veiling op deze markten onderzoek naar de mogelijkheden voor Nederlandse sierteeltproducten.

    Dit vertelt algemeen directeur Lucas Vos in zijn vlog (videoblog) op de website van FloraHolland. De veiling signaleert dat vraag en aanbod van sierteeltproducten verder weg van de marktplaats in Nederland komen te liggen.
    Het aanbod verschuift naar landen als Kenia en Ethiopië, vertelt Vos. „En ook de groei van de vraag zit niet echt in Europa, daar moeten we wat mee.” De veiling ziet mogelijkheden om in Noord-Amerika en China meer sierteeltproducten vanuit Nederland af te zetten.

    Nog geen voet aan de grond
    Vos wijst erop dat Noord-Amerika een sierteeltmarkt heeft van 1,2 miljard dollar en dat Nederland daar maar 50 miljoen van doet. „We hebben daar nog niet echt voeten aan de grond. En in China is Nederland nog niet echt aanwezig, maar ze is wel sterk groeiende. Daar moeten we wat mee samen met kwekers en klanten. We moeten zorgen dat Nederlandse sierteeltproducten over de hele wereld bekend worden.”

    FloraHolland wil de handel op Noord-Amerika en China gaan doen via een nog op te richten virtueel platform waarlangs ook transacties naar andere landen gaan lopen, World Flower Exchange. In 2020 moet er €1 miljard via dit platform omgezet worden.

    Bekijk hier de vlog van Lucas Vos.

    Bron: Vakblad voor de Bloemisterij